יועץ בטיחות בעבודה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

כל מה שרציתם לדעת על יועץ בטיחות בעבודהיועץ בטיחות בעבודה

יועץ בטיחות בעבודה הוא איש מקצוע בעל ידע הנדסי או ניסיון כממונה בטיחות ותפקידו לאתר מפגעי בטיחות פוטנציאליים, סיוע בבניית תוכנית בטיחות וייעוץ שוטף בכל הנוגע לבטיחות וגהות בעבודה. תחום התמחותו של יועץ הבטיחות משתנה בהתאם לסוג המפעל או הארגון שבו נדרשים שירותיו, כמו גם סוג העבודה המבוקשת.

 

תפקידו של יועץ הבטיחות

במקומות כמו מפעלים ואתרי בנייה, רמת הסיכונים ופוטנציאל המפגעים בסביבת העבודה גודל פי כמה ממקומות העבודה הקלאסיים במשרדים. בין אם זה חומרי הבנייה, הציוד הכבד או עבודה בגובה רב, כל אלו עשויים להיות קרקע פורייה למחדלי בטיחות שעשויים להסתיים באסון.

לאור זאת, מפעלים וארגונים רבים נדרשים לאישורים ותוכנית עבודה מסודרת. מאחר ובמקומות ישנם לא פעם סיכונים ומפגעים רבים, נדרש שירותם של אנשי מקצוע בתחומים שונים על מנת להסדיר את אופן ביצוע העבודה. בכל הנוגע לבטיחות וגהות, ישנם ארגונים המחויבים לפי החוק להשתמש בשירותיו של בעל מקצוע מתחום ההנדסה או ניהול הבטיחות שיעניק חוות דעת מקצועית הנוגעת לייעוץ בתחום הבטיחות.

יועץ בטיחות בעבודה, הוא אדם שתפקידיו או אופן הכשרתו אינם מוגדרים בחקיקה ואופן מתן הייעוץ לארגון מתבסס על ניסיונו המקצועי וכישוריו השונים. לאחר מתן חוות דעתו של היועץ שמתבססת על קבלת מידע מקדים, סיור בשטח ומיפוי כלל הסיכונים והמפגעים הקיימים, יכולה הנהלת הארגון לקבל או לדחות את חוות דעתו המקצועית.

במקרים אלו, נדרש גם פיקוחו של ממונה בטיחות לאורך מתן הייעוץ ובמידה ואינו מסכים עם חוות דעתו של היועץ, עליו לנמק את הסתייגויותיו ולהציע פתרונות אלטרנטיביים בכפוף לאופי העבודה ותנאי הסביבה בארגון.

במקרים אחרים, נדרשים שירותיו של יועץ בטיחות בעל תחום התמחות ייחודי ובמקרה זה, עליו לעבוד בצמוד לממונה הבטיחות בדרך לגיבוש חוות הדעת המקצועית. כמו כן, תפקידו של יועץ הבטיחות הוא גם להעניק חוות דעת הנוגעת לתקנות ונהלי הבטיחות השונים הרלוונטיים לסוג פעילותו של הארגון.

מתי יידרשו שירותיו של יועץ בטיחות? יועץ בטיחות מומלץ

תקנות מדיניות שונות הנוגעות לבטיחות בעבודה, מחייבות במקרים מסוימים בניית תיק בטיחות מסודר שרק לאחריו, תותר עבודה באתר. במידה ואתם נמנים עם אלו המחויבים בניהול תיק עבודה, עליכם לשכור את שירותיו של יועץ בטיחות בעבודה המתמחה בתחום העבודה הספציפי שלכם ועבר ולו רישיון לייעץ בתחום הבטיחות.

בשונה מממונה בטיחות שתפקידיו ואופן עבודתו מוגדרים בחוק ועבר קורס ממונה בטיחות בעבודה, יועץ בטיחות הוא איש מקצוע בעל ניסיון תעסוקתי בתחום בו נדרש לייעץ ושירותיו אינם מחליפים את שירותיו של הממונה או הדרישות הנוגעות לנהלי הבטיחות בארגון.

שירותיהם של יועצי בטיחות כוללים אלמנטים נוספים פרט לגיבוש חוות הדעת. ראשית, כחלק מתפקידם נדרשים לבצע סיור בשטח שמטרתו איתור וזיהוי מפגעים שעשויים לגרום למחדלי בטיחות, להתריע עליהם ולסמן אותם במידת הצורך. כמו כן, בחוות דעתם, עליהם לציין את אותם מפגעים ולהמליץ על צעדים להגנה מהם.

כאשר מדובר בארגון פעיל העובד לפי נהלי בטיחות קיימים, תפקידו של יועץ הבטיחות היא לבחון את הנהלים הקיימים כמו גם תוכניות הבטיחות בהם עושה הארגון שימוש. במידה וקיימים ליקויים או שמדובר בנהלים שאינם רלוונטיים, יציין אותם היועץ ויתווה שינויים בהם כך שיתאימו למציאות היום יומית של מקום העבודה. בנוסף, ככל שנהלים הישנים לא רלוונטיים יוסף כל מידע הנוגע לסיכונים חדשים או שינוי פני המקום.

תפקידם של יועצי הבטיחות בבניית תיק בטיחותליווי יועץ בטיחות בגובה

תיק הבטיחות הוא מסמך המאגד את כל המידע הרלוונטי לעבודתכם, יחד עם מיפוי כלל הסיכונים  האפשריים וקיום דו"ח בטיחות תקופתי. כל תכנית בטיחות נפתחת בתיאור האתר ומאפייניו ולאחריו ניתן פירוט על מערך הבטיחות במקום העבודה בהתאם לאופיו, לדוגמא עובדים עם רישיון עבודה בגובה. בחלקיו הבאים של הדו"ח מפורטת תכנית ניהול הסיכונים באתר , קיומן של בדיקות תקופתיות ולבסוף גם אופן חידוש היתרי הבטיחות השונים.

כל אלו, מהווים את המעטפת הבטיחותית של כל מקום החל מאתר בנייה קטן ועד למפעלים ובתי חולים. מעטפת זו, היא מה שמאפשר פיקוח הדוק גם של מנהלי העבודה וגם של אנשי מקצוע נוספים בתחום וזאת על מנת שבכל הנוגע לבטיחות, תמיד יהיו מנהלי העבודה עם "היד על הדופק".

על אף שבניית תיק הבטיחות של הארגון תהיה לרוב תחת אחריותו של ממונה הבטיחות, תחומי אחריות מסוימים דורשים גם התמחות ספציפית. במקרים אלו, נדרשים שירותיו של יועץ בטיחות בעבודה . כמו כן, מיפוי הסיכונים השונים ומתן חוות דעת נוספת משלימה גם היא את תיק הבטיחות.

בניית תיק בטיחות היא אמנם חשובה אך לא היחידה בכל הנוגע למניעת מחדלי בטיחות בעבודה. לצערנו תאונות קורות, בכל מקום, גם בעבודה משרדית שבה שואפים הסיכונים לאפס, יכולות לקרות תאונות.

פרט לתיק הבטיחות, ליועצי בטיחות שעברו הכשרה מתאימה היכולת גם לבצע הדרכת עובדים בבטיחות בעבודה הנוגעות להתנהגות בטוחה ונכונה בסביבת העבודה. הדרכות אלו הן קריטיות בכל מקום בו רמת הסיכון גבוהה ממקומות אחרים

הדרכות אלו כוללות הדרכה בנוגע לציוד המגן האישי , מידע לגבי הסיכונים השונים ודרכי התגוננות מהם, סקירת הנהלים ולעיתים גם תרגול מעשי. כמו כן, סוג ואופי ההדרכה משתנה בהתאם לסוג הארגון ונהלי העבודה בו. בתום ההדרכות הללו, מוענקת לעובדים תעודה המעידה על כך שביצעו אותן בהצלחה.

לסיכום נאמר כי למרות ששירותיו של יועץ בטיחות אינו מוגדר בחוק, תפקידו במערך הבטיחות של הארגון שלכם חשוב מאין כמותו. בכדי שאתם, העובדים שלכם והרכוש שלכם יישארו שלמים, אל תוותרו על ייעוץ של איש מקצוע אמין.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!