רישיון עבודה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

הכול אודות רישיון עבודה בגובה

 

רישיון עבודה בגובה הוא תעודת ההסמכה שמקבל העובד לאחר שסיים בהצלחה את ההכשרה לעבודה בגובה. רישיון העבודה מיועד לכל אדם המבקש לעבוד במפלס של למעלה משני מטרים באמצעות סולמות, במות הרמה, פיגומים ועוד. תוקפו של הרישיון הוא שנתיים ולאחר מכן, נדרש העובד לעבור קורס ריענון על מנת שיוכל להמשיך לבצע משימות בגובה וזאת בכפוף לכשירותו וסוג עבודתו.

 

 

מי צריך רישיון עבודה בגובה?הכול אודות רישיון עבודה בגובה

מרבית העובדים באתרי הבנייה והמפעלים, לא זקוקים להכשרה מיוחדת מלבד בריאות תקינה, שכן מדובר בעבודה פיזית הקורית במשך שעות ארוכות. למרות זאת, ישנם פועלים שכדי שיוכלו לבצע את עבודתם נדרש אישור מיוחד. העובדים הללו, הם אלו שעברו קורס עבודה בגובה ואחראים על העבודה המתבצעת בגובה של למעלה משני מטרים וזקוקים להכשרה מיוחדת ורישיון עבודה בגובה.

המשרד לבטיחות וגהות , פרסם בשנת 2007 את תקנות הבטיחות בבנייה בגובה שמסדיר את אופן ההכשרה והעלייה לביצוע עבודות בגובה. במסגרת תקנות אלו, ניתן למצוא את ההגדרה לפיה עובד בגובה הוא כל אדם שגילו מעל ל18, בריאותו תקינה והוא עבר הדרכה בגובה או הסמכה מקצועית המתירה לו לעבוד בגובה. בהקשר זה, עבודה בגובה מוגדרת ככל משימה בגובה של למעלה משני מטרים או בחלל שעומקו למעלה משני מטרים.

החוק מציג רשימה פתוחה של סוגי העובדים והעבודות בהם נדרש אישור עבודה בגובה אותם ניתן לחלק לשניים: בעלי מקצוע ואופן ביצוע העבודה. בכל הנוגע לבעלי מקצוע כמו טכנאים או מרחיקי יונים, רישיון עבודה בגובה הוא נלווה להכשרה מקצועית נוספת המהווה תנאי לביצוע העבודה.

במידה ומדובר בעבודות תחזוקה או בנייה שלשם ביצוען נדרש העובד לעלות לגובה, רישיון העבודה תקף לאופן ביצוע העבודה בלבד. בקבוצה זו, ניתן למצוא כל עבודה על פיגומים, במות הרמה, סולמות, מבני קונסטרוקציה ועוד. לצד זאת, נדרש שבכל עלייה לגובה יהיו ממוגנים העובדים בכל עת באמצעות ציוד עבודה בגובה שהינו תקין.

חשוב לזכור שללא רישיון עבודה בגובה תקף, לא תוכלו לבצע משימות בגובה של שני מטרים ומעלה. במידה ולמרות זאת אתם מתבקשים לעשות זאת, עליכם לסרב בתוקף. מדובר בעבירה על התקנות והחוק שמסכנת את חייכם. במידה ותבצעו זאת, דעו שאתם עשויים לעמוד בפני קנס כספי. בכדי למנוע זאת, סרבו והציעו להעביר את המשימה  לעובד בעל הסמכה מתאימה.

 

 

תהליך הוצאת הרישיון וההכשרהרישיון עבודה בגובה

רישיון עבודה בגובה שקרוי גם אישור עבודה בגובה, הוא מסמך או תעודה המעידים על כך שעברתם הכשרה מקיפה המתירה לכם לעבוד בגובה של למעלה משני מטר. כמו כן, עבודה בגובה מוגדרת גם כביצוע משימות בסביבת חלל שעומקו עולה על שני מטרים. סוגי העבודות השונים רחב ונפרש על פני משימות רבות ביניהן ניתן למצוא עבודה על מתקנים להרמת אדם, עבודה באמצעות ציוד סנפלינג ועוד.

תהליך ההכשרה לביצוע עבודות בגובה, מותנה כאמור במעבר קורס המיועד הן לעובד והן למנהל העבודה. בהקשר זה חשוב לדעת שמעבר הקורס אינו פוטר את העובד מהסמכה בסוג עבודה הדורש התאמה לאופי המשימה. כך לדוגמה מתקיני דודים או מרחיקי יונים יעברו הכשרה מקצועית נוספת הנוגעת לעבודתם.

 

לרוב, ההדרכה תהיה מותאמת לסוג העבודה והציוד הנלווה הספציפי לביצועה. אופן ההסמכה נחלק לשני חלקים. הראשון מבינם נוגע להקניית הידע התיאורטי בכל הנוגע לנהלי בטיחות, אופן העבודה ושימוש בציוד. בחלק השני והקצר יותר, ייבחנו התכנים באופן מעשי וזאת על מנת להקנות את הידע "דרך הרגליים".

במהלך הקורס מועברים תכנים המלמדים כיצד לעבוד באופן בטוח על במות הרמה, פיגומים, סולמות, אופן בדיקת ציוד העבודה בגובה, חילוץ וסיוע במידת הצורך ועוד. מאחר ונדרש ידע בתפעול ציוד בטיחות בעבודה , חלק מן הקורס מוקדש ליצירת סביבת עבודה בטוחה ושימוש נכון באביזרים וההתקנים השונים על מנת להפחית ככל הניתן את הסיכוי לפציעה או תאונה.

כמו כן, מהלך הקורס תלוי בסוג ההכשרה והמשימות שעתיד העובד לבצע, לרוב יהיה הקורס מורכב מכיתה של עד 10 משתתפים ויתקיים במשך מספר ימים. לאחר קבלת האישור מחויב העובד לעשות שימוש בציוד מגן בכל עלייה לגובה, לקבל את הדגשים והנהלים לביצוע העבודה והציוד בו עושה שימוש ולחדש את הסמכתו במידת הצורך.

 

חידוש רישיון העבודה בגובהרישיון עבודה בגובה מומלץ

עם קבלתו של רישיון העבודה בגובה מחויבים העובדים שעולים לביצוע משימות במפלסים הגבוהים, להשתמש בציוד ביטחון שרק איתו יוכלו לעבוד. ציוד זה כולל, רתמות שונות אשר מחוברות לבולמי נפילה (בדומה לספורט אתגרי). בנוסף, מאחר ומדובר באתר בנייה, נדרשים העובדים לכבוש קסדה בכל עת. גם אם מדובר בתיקון בודד או בעלייה שהיא לרגע בלבד, עדיין נדרשים העובדים לעלות על ציוד ולמלא אחר הנחיות הבטיחות לעבודה בגובה.

קרוב לשנתיים מקבלת האישור, ככל שתמשיכו לעבוד בגובה תצטרכו לעבור השתלמות ריענון על מנת לחדש את רישיון העבודה בגובה שלכם. עוד בטרם תחל ההסמכה שכפי שאמרנו קצרה משמעותית מההדרכה המקורית, תאלצו לספק את כלל המסמכים הרלוונטיים שמאשרים את הסמכתכם המקורית ואישורים נוספים. לצד זאת, הדרכת הרענון נשענת על התכנים בהכשרה המקורית ולכן לא ניתן לבצע הדרכה מקוצרת בתחומי עיסוק בהם לא התמחיתם מלכתחילה.

בהמשך לריענון התכנים, מתבצע מבדק הבוחן את בקיאותם של העובדים בכל הנוגע לחומר הנלמד ובמידה ולא עומדים בדרישות אלו, רשאי המדריך להחליט כי עליהם לעבור הכשרה מלאה ומחודשת לשם חידוש הרישיון. בתום הריענון שכפי שציינו, קצר משמעותית מההדרכה הכללית, יקבל העובד טופס המאשר כי סיים את ההדרכה בהצלחה. לאחר מכן, יחודש רישיונו לשנתיים נוספות שבסופן יעבור את השתלמות הריענון בשנית.

 

לבסוף, נאמר שרישיון עבודה בגובה לא רק קריטי רק לעתיד הכלכלי שלכם אלא גם לזה הבריאותי – שימרו על עצמכם!

 

 

 

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!