הדרכה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

כל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לעבוד בגובהכל מה שצריך לדעת לפני שמתחילים לעבוד בגובה

עבודה בגובה היא כל משימה או פעילות המבוצעת במפלס של למעלה משני מטרים וכוללת הטיה של הגוף או סיכון מוגבר לתאונת גובה הנובעת מאופי העבודה. מאחר ומדובר בעבודות בעלות סיכון רב, העובד שמבצע אותן מחויב לעמוד בתקנות הבטיחות השונות לרבות שימוש בציוד מגן ומעבר הדרכה לעבודה בגובה.

למי מיועדת עבודה בגובה

בהתאם לתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה), תשס"ז-2007, כל עבודה שמעצם ביצועה, ישנה סכנה שהעובד ייפול מגובה של שני מטרים ויותר. עבודה בגובה תוגדר כזו גם אם מתבצעת על משטח עבודה דוגמת סל הרמה או בימה מתרוממת, שאינם מגודרים ומצריך מצד העובד להטות את גופו מעבר למעקה הבטיחות.

כמו כן, מגדירות התקנות את תנאי הכשירות לקבלת רישיון עבודה בגובה כמו גם אופן ההכשרה, סיווג לעבודות גובה מיוחדות ועוד. מטרתן של תקנות אלו היא להוסיף ולפרט את כל הנהלים הנוגעים לעבודה בגובה של למעלה משני מטרים. פירוטם והקשחתם עם פרסום התקנות בשנת 2007, תפקידם המרכזי הוא שכל עובד מהצעיר עד הוותיק ביותר, יחזרו הביתה בשלום בסוף יום העבודה.

במילים אחרות, ללא קשר לסוג העבודה העובדים העונים להגדרת התקנות הם כאלו שמשתמשים בסולמות, סלים להרמת אדם, פיגומים נייחים או ממוכנים ועבודה על גגות. עובדים אלו, חייבים להיות בגירים, בעלי רישיון ייעודי וידע מקיף אודות כלל הסיכונים והמיגון הנדרש לעבודה בגובה. חשוב לדעת שהתקנות אינן מבחינות בין הימצאותו של עובד בגובה לבין פעילות ממשית, אלא מכלילות כל הימצאות של עובד בגובה של למעלה משני מטרים.

עבודות בגובה יכולות להיות במגוון תחומים ביניהם בנייה, איטום ואף הרחקת יונים. לאור הסיכון הגלום בעבודה ומספר התאונות הגבוה בשנים האחרונות, התהדק הפיקוח על עבודות אלו. גם במידה והעובד בעל הכשרה ייעודית עדיין אין זה מספיק ועליו לעבור הדרכה לעבודה בגובה אחת לשנתיים.

 

הדרכת עבודה בגובה

מה צריך בשביל לעבוד בגובה

כפי שאמרנו קודם, לא ניתן לעלות לעבוד בגובה העולה על שני מטרים ללא הדרכת עבודה בגובה ורישיון ייעודי בתוקף. את ההכשרה ניתן לקבל באחד מהמוסדות המאושרים בביצוע הכשרות לעבודה בגובה אשר מוכרים על ידי המדינה. סוג העבודה בגובה משתנה ממקום למקום ובין סוגיה ניתן למצוא:

עבודה על סולמות: כל עבודה שלשם ביצועה נדרש העובד לעלות על סולם שגובהו למעלה משני מטרים, בין אם כמעבר בין מפלסים (סולם קבע) או בין אם סולם שניתן לשנע אותו (מטלטל).

עבודה על גגות: עבודה במפלס העליון ביותר של המבנה שגובהו למעלה משני מטרים ועשוי להיות תלול, שבור או שלשם ביצוע המשימה נדרש העובד להטות את גופו מעבר לשפת הגג.

עבודה על פיגומים : כל משטח עבודה אנכי שמחובר באופן זמני למבנה או עולה מעל לקרקע ועל גביו מבוצעות העבודות השונות.

עבודה על סל הרמה: משטח המיועד לנשיאת אדם ומותקן על עצמם נייד דוגמת מלגזה או עגורן ותפקידו לשמש מיכל הרמה לעובדים לשם ביצוע משימות בגובה.

בטרם תבוצע כל אחת מהמשימות שלשמן יש לעלות לגובה נדרש העובד לעבור קורס עבודה בגובה, שמותאם לסוג העבודה הנדרשת. התכנים הנלמדים וזמני השיעורים, מבוצעים בשעות אחר הצהריים וזאת על מנת שהעובדים לא יאבדו ימי עבודה. מרגע סיום ההסמכה וקבלת הרישיון, נדרש העובד להגיע אחת לשנתיים לריענון התכנים ולחידוש הרישיון. לאחר הריענון, יוכל לשוב ולבצע עבודות שונות בגובה.

הדרכת העובדים , היא חובתו של כל מעביד ונעשית בכיתה של עד עשרה משתתפים במשך יום אחד בלבד.  במהלך ההדרכה מועברים תכנים עיוניים הנוגעים לתקנות ונהלי הבטיחות השונים יחד עם תכנים מעשיים הכוללים גם סימולציות המדמות מצבי אמת. אופן ההכשרה משתנה בהתאם לסוג העבודה.

לאחר קבלת הרישיון, כל אדם המוכשר לבצע את העבודות להן הוסמך, מחויב לעמוד בנהלים ולהשתמש לכל אורך העבודה בציוד עבודה בגובה שהינו בטיחותי ותקין לעבודה בגובה. עובדים אלו, מחויבים בהכשרה מתאימה גם הם ועליהם לעבור הדרכה לעבודה בגובה שבסופה יקבלו אישור חתום הכולל את תחומי הפעילות המותרים בביצוע עבודות אלו.

 

עבודה בגובה: רק לבעלי רישיון בתוקףמתחילים לעבוד בגובה

מעבר ההדרכה או הקורס לבדו באופן חד פעמי לא מהווה אישור נצחי לעבודה בגובה ומוגבל בזמן. בשנים האחרונות, המכה של עולם הבנייה הישראלי הן תאונות העבודה. חלקן אמנם קורות בגלל סיכונים ומפגעים שאינם קשורים בהכרח לעבודה בגובה, אך לא מעט מהן קורות בגלל נפילה, פציעה או כל דבר אחר שעשוי לקרות מעבודה לא נכונה בגובה.

רישיון והדרכת עובדים בגובה מיועדים אומנם לאלו שמבקשים לעבוד בגובה העולה על שני מטרים, אולם באחריותו של מנהל העבודה לוודא את תקינותם. כמו שאחריותו לבדוק שאכן מקפידים על שימוש בציוד תקין וקסדת ראש. האחיות לעבודה נכונה בגובה אינן נכונות רק למנהל העבודה אלא גם לעובדים עצמם.

כיום, בגלל חשיבותן של ההנחיות מתקיימות באופן תדיר ביקורות פתע באתרי עבודה שונים. במידה ומבצע הביקורת מגלה עובדים ללא רישיון בתוקף או עובדים שאינם מקפידים על הנחיות, הדבר עשוי לגרור סנקציות שונות החל מקנסות ועד להשהיית העבודה. התוצאה במקרים אלו, היא נזק כספי שעשוי להגיע עד למאות אלפי שקלים. סנקציות אלו, אינן פוגעות בכיס של מנהל העבודה בלבד אלא יכולות לפגוע גם בעובדים שפעלו בניגוד לנהלים.

לצערנו, סנקציה הנובעת מאי קיום הנהלים הנהוגים בכל הנוגע לעבודה בגובה היא הרע במיעוטו. אצלנו בחברת "IDAN הדרכות עבודה בגובה" תמצאו צוות מוסמך להדכות עובדים בגובה, כי בסופו של יום, ביקורות העבודה וקיומן של תקנות מחמירות תפקידם הוא לא להעשיר את קופת המדינה אלא למנוע אבדות בגוף ובנפש.  בסופו של יום, הבריאות של כל מי שעולה לעבוד בגובה מונחת על הכף.

 

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!