חידוש אישור עבודה בגובה: מה צריך ואיך להגיש בשנת 2022?

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

אישור עבודה בגובה הינו אישור שחייב להחזיק בו כל עובד או מנהל עבודה אשר עובדים מעל שני מטרים. בשנת 2008 הכניסו לתקנות עבודה בגובה את כל הכללים והחוקים בתחום זה. במהלך ההכשרה ילמד העובד את כל מה שהוא צריך לדעת על הנושא של עבודה בגובה בהתאם לתחום שבו הוא עוסק ולכלים בהם הוא עושה שימוש במהלך העבודה שלו. כמובן שלא מספיק רק לבצע את הקורס עצמו, אלא יש לעבור ריענון בעזרתו אנו מחדשים אישור עבודה בגובה.
הסיבה העיקרית לכך היא משום שעד שנת 2008 כמות התאונות והמקרים הקשים כתוצאה מחוסר זהירות ואי הקפדה על כללי הבטיחות בגובה היתה גבוהה עד מאוד. עובד שלא עובר קורס הכשרה לעבודה בגובה וקורס רענון אחת לתקופה ומחזיק באישור עבודה בגובה לא יכול לעבוד בגובה.

אישור עבודה בגובה מה זה אומר?

אישור עבודה בגובה הוא למעשה רישיון לכל דבר שניתן לעובדים שעברו את ההכשרה ופועלים מעל שני מטרים מגובה האדמה או מעל חלל בעומק של שני מטרים. עבודות בגובה כוללות בתוכן פיגומים, סולמות, מנופים, במות הרמה, סלי הרמה, מעליות הרמה, סנפלינג ועוד.

איך ניתן לקבל אישור עבודה בגובה?

בכדי לקבל אישור עבודה בגובה, יש לעבור קורס עבודה בגובה בהתאם לסוג העבודה אותו אנו מבצעים בשטח. רק עובד או מנהל עבודה שעובר את הקורס בהצלחה ולוקח חלק פעיל בתכנים שלו יכול לקבל את האישור. בנוסף, מעבר לקורס, כדי שהאישור יישאר בתוקף העובד חייב לעבור השתלמויות רענון אחת לשנתיים.

8 הגדרות של עבודה בגובה

  1. עבודה או גישה לעבודה שבעקבותיה העובד עלול ליפול לעומק העולה על שני מטרים
  2. עבודה המתבצעת מעל שטח עבוד לא מגודר או ללא מעקה בתקן
  3. עבודה המצריכה הטייה של הגוף בלמעלה מ-45 מעלות מעבר למעקה או לגדר של משטח העבודה
  4. עבודה המתבצעת מתוך משטח מרומם נייד או פיגום
  5. אזור מסוכן מוגדר כאזור שמתבצעת מעליו עבודה בגובה, טיפוס תרנים, עבודת גלישה ואליו יכולים ליפול חלקי העלולים לגרום לנזק ברכוש או בנפש
  6. עבודה המתבצעת על גג שביר, גג תלול או גג חלקלק/רטוב
  7. עבודה המתבצעת באמצעות פיגומים, מנופי הרמה, סלי אדם, במות הרמה
  8. עבודה המתבצעת באמצעות מערכת לבלימת נפילה, מערכת למניעת נפילה או מערכת ריסון
https://www.youtube.com/watch?v=1TqzEEjtHRM

קצת על הסכנות של עבודה בגובה

הפחד מגובה טמון באדם ונועד כדי לשמור עלינו. הגובה הוא קטלני ואין להקל בו ראש. כשעובד עובד בכל יום בגובה, הסיכוי שמשהו יקרה עולה. מספיק שהעובד יורד רק לרגע או עולה לשניה בכדי להוריד משהו ולא נזהר, מדובר בטעות שיכולה להיות קטלנית. מנתונים עולה כי למעלה מ-20 עובדים בשנה נהרגים כתוצאה מתאונות בגובה. מספיקה טעות אחת קטנה והחיים יכולים לגמרי להשתנות. יחד עם זאת, תאונות מהסוג הזה יכולות להימנע.  מכיון ומדובר בעבודות מסוכנות אין להקל בכך ראש ויש להקפיד שכל מי שצריך לעבור את הקורס ולהחזיק באישור עבודה בגובה יעשה זאת.

5 תנאים להעסקת עובד בגובה

על המעסיק לוודא שחמשת התנאים הללו מתקיים לפני שהוא מעסיק עובד בגובה:
  1. העובד בגיר
  2. העובד עבר הדרכה על ידי מדריך עבודה בגובה והוא מחזיק באישור בתוקף המעיד כי עבר את ההדרכה
  3. העובד לא מסכן את העובדים עימם הוא עובד או את עצמו כתוצאה מהשפעה של סמים, אלכוהול, בעיות גופניות וכדומה
  4. העובד עבר רענון של המסלול לביצוע עבודות בגובה בהיקף מלא או מקוצר
  5. במידה ופג התוקף של ההדרכה על העובד לבצע רענון שלה. אם עברה שנה, ההכשרה תועבר במתכונת רגילה, אך אם עברה פחות משנה מתוקף האישור לעבודה בגובה, יוכל העובד לעבור הדרכת רענון רגילה.

איך ניתן לדעת איזו הדרכה עליי לעבור בתחום של עבודה בגובה?

כל עובד עובר הדרכה רק בתחום העבודה בגובה שבה מעסיקים אותו. למשל, עובד שעובד בחברה המבצעת עבודות סנפלינג, יעבור הדרכה בתחום זה. עובד שפועל על פיגומים, יעבור הדרכה בגובה בתחום זה. במידה והעבודה של העובד כוללת כמה תחומים עבודה במקביל, יהיה צורך לבצע הדרכה עבור כל תחום באופן נפרד. האישור שהעובד מקבל בסיום ההדרכה מותאם לתחום שבו הוא הוכשר והוא ניתן תמיד לתקופה של מקסימום שנתיים.
https://www.youtube.com/watch?v=D816aA9_svE

איך בפועל מחדשים אישור עבודה בגובה?

כאמור, על פי תקנה מספר חמש לחוק תקנות הבטיחות בעבודה בגובה, ניתן להעסיק עובד רק לאחר שעבר הדרכה על ידי מדריך לעבודה בגובה ואישורו בתוקף על פי ההדרכה. לכן, שקיים קורס רענון שהוא בעצם חידוש אישור עבודה בגובה. העובד צריך לעבור את הרענון בסמוך לפקיעת תוקף האישור שברשותו כאשר מדובר בקורס הקצר בחמישים אחוזים מהתכנית הרגילה. במידה והתוקף של הרישיון עבר, יהיה על העובד לעבור את ההדרכה באופן מלא.

מה כוללת תכנית הרענון ומה המטרות שלה

המטרות של תכנית הרענון היא כשמה כן היא, לרענן את זכרונו של העובד לגבי הכללים לעבודה בגובה ולתת לו כלים נוספים שיתרמו לעבודתו במהלך היום יום. רענון לצורך חידוש אישור לעבודה בגובה מתבצע אך ורק על ידי מדריך לעבודה בגובה הרשום במרשם. תכנית הרענון מתבססת על תכנית הדרכה מעודכנת כאשר מעדכנים את התכנית בכל שנה. חשוב לזכור כי העובדים בתחום נמצאים תחת לחץ, עובדים בתנאים לא פשוטים ולכן לא פעם צריכים את הרענון הזה כדי להיזכר, להישאר עירניים וחדים על פי כל אותם כללים שנקבעו בתקנות לעבודה בגובה. אין לזלזל לא בהדרכה המלאה ולא בהדרכת הרענון שכן מדובר בתכנים המצילים חיים ומפחיתים את הסיכוי לתאונות עבודה כתוצאה מעבודה בגובה בעשרות אחוזים. לפני שהמדריך שמעביר את הסמכת הרענון מתחיל את עבודתו, עליו לבדוק שכל טופסי ההדרכה של כל העובדים הלוקחים חלק ברענון קיימים.בנוסף, על המדריך בגובה לבדוק כי כל אחד מהעובדים שעוברים את הרענון או ההדרכה לעבודה בגובה מכיר את תחומי ההדרכה אותם הוא עבר בעבר. ההדרכה מבוצעת רק בהתאם לאותם תחומים שהעובד עבר בהדרכה הראשונית. במידה וקיים צורך להעביר לעובד תחום נוסף, עליו יהיה לעבור את כל התכנית במלואה ולא את תכנית הרענון. התכנית מועברת על פי ההנחיות בדף ההוראות הכלליות שנלווית לתכניות ההדרכה ובתיקונים. במידה והמדריך שם לב כי העובד או העובדים אינם מתורגלים או בקיעים בחומר המועבר ברענון, הוא מוסמך להחליט כי על העובד לעבור הדרכה מקיפה יותר. בסוף כל רענון להדרכה בגובה המדריך שמעביר את הרענון מחוייב לתחום על אישור המעיד כי העובד עבר את ההדרכה על פי הטופס בתוספת כאשר עליו לציין את כל התחומים שהועברו ולכתוב בטופס המצוין הדרכת רענון.
מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!