קו חיים לעבודה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

נושא העבודה בגובה הוא נושא שתופס יותר ויותר מקום בשיח הציבורי בשנים האחרונות ולמרבה הצער, הסיבה לכך נעוצה בריבוי תאונות העובדה בגבוה בשנים האחרונות. נושא זה מעוגן בתקנות בטיחות בעבודה בגובה שהותקנו בשנת 2007 ונכנסו לתוקף שנה מאוחר יותר. תקנות אלה מפרטות את החובות החלות על כל גורם מנהל או אחראי בכל הנושא של שמירה על הבטיחות באתרים בהם מבוצעת עבודה בגובה ואחד הנושאים אליהם מתייחסות התקנות הוא הנושא של קווי חיים. מה זה בדיוק קו חיים לעבודה בגובה? מהם הקריטריונים המרכזיים שבהם צריך לעמוד קו חיים על מנת לעמוד בתקן? מי אחראי על התקנת קווי חיים כאלה ומי מחליט האם, מתי והיכן יותקנו קווים כאלה? בכדי לענות על השאלות הללו בדיוק, גייסנו את מומחי הבטיחות של קבוצת עידן, המתמחה בכל הנושא של עבודה בגובה באתרי בנייה ובכלל.

מה זה קו חיים לעבודה בגובה?

אם שמעתם על המונח קו חיים לעבודה בגובה ואתם חושבים שמדובר אולי במספר טלפון שאליו אפשר להתקשר בכדי לדווח על סכנות בטיחות באתרי בנייה, אז התשובה היא ממש לא. קו חיים הוא למעשה התקן פיזי מכאני שנמתח לרוחב מבנה בשלבי בנייה, שיקום או שיפוץ, ואשר אליו יכול העובד לעגן את עצמו באמצעות רתמה הקשורה לגופו. קו חיים זה נועד להגן על העובד מפני נפילה מגובה, כך שגם אם ימעד, חייו יינצלו בזכות קו החיים אליו הוא מחובר. הרעיון המרכזי של קו חיים הוא לאפשר לעובד את חופש התנועה הנדרש לו מבלי להפחית ברמת הבטיחות הנדרשת לו. כך למשל, ניתן גם לקבוע עוגן אחד בקיר, לחבר אליו חבל ארוך שיאפשר לעובד לנוע באופן חופשי ואליו לחבר את רתמת העובד. העניין הוא שבמקרה כזה, העובד צפוי ליפול למרחק רב לפני שהחבל יימתח לכל אורכו ויבלום את נפילתו ופעמים רבות זה יכול להיות מאוחר מדי ואלים מדי. קו חיים מאפשר למעשה לעבוד עם חבלים קצרים שפשוט נעים עימם לאורך הקו כך שבכל רגע נתון החבל כמעט מתוח לשיא אורכו ונפילת העובד תיבלם כבר בהתחלה.

האם ישנם תקנים המגדירים את הקריטריונים לשימוש בקו חיים?

התשובה היא בהחלט כן. נושא העבודה בגובה הוא נושא חשוב שבו עוסקים שורה של תקנים ישראלים ובכלל זה ישנם תקנים ספציפיים המתייחסים לקווי חיים. ככלל, קו חיים אמור לעמוד בקריטריונים ביחס לחוזק המבני שלו לכל אורכו, לכושר נשיאת המשקל שלו בכל נקודה ונקודה, לחוזק ואופן העיגון שלו ולאופן בו הוא מאפשר לעובד לנוע לכל אורכו בצורה חופשית. כך למשל, נקודת האמצע של קו החיים היא למעשה הנקודה הרגישה ביותר שכן ככל שאנו מתרחקים מהעוגנים בקצוות, כך יורד כושר העמידה בעומס. בהתאם לכך, התקן קובע את המרחק המקסימלי בין עוגן לעוגן ואם נדרש קו חיים ארוך יותר, יש להתקין עוגנים נוספים לאורכו. התקן מגדיר גם את סוגי החומרים, העובי ומאפייני הפרופיל המתכתי שיכול לשמש כקו חיים. עוד מגדירים התקנים שורה של פרמטרים סביב מספר החבלים הפנויים שצריכים להיות מחוברים לקו החיים על מנת לאפשר לעובד לנתק את עצמו מקו החיים לא לפני שיתחבר אליו באמצעות חבל אחר שזמין עבורו.

נושא העמידה בתקנים העוסקים בתחום של קו חיים לעבודה בגובה הוא לא נושא של מה בכך ואסור להמעיט בערכו. לא כל מוט מתכת ולא כל שיטת עיגון יכולים לשמש כקו חיים. ישנם חישובים הנדסיים שיש לבצע על מנת להבטיח את עמידות ובטיחות קו החיים בכל סיטואציה ובכל עומס משקל שעלול להיות מופעל עליו במהלך השימוש בו ולכן את הנושא יש להשאיר לידיים מקצועיות בלבד.

קבוצת עידן היא חברת בנייה והנדסת בניין המתמחה בתחום של עבודה בגובה, מבצעת הדרכות עבודה בגובה לעובדים ומספקת שירותי ייעוץ, התקנה וליווי בתחום הבטיחות לרבות תכנון והתקנה של קווי חיים לעבודה בגובה על פי כל הכללים, התקנות והתקנים הרלוונטיים. החברה גם מספקת קווי חיים במודל של השכרה או פר פרויקט וכן מספקת את אנשי המקצוע המחזיקים באישורים הרגולטוריים הנדרשים על מנת להתקין את קווי החיים ולאשר את השימוש בהם על פי חוק.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!