יועץ בטיחות באש – מא' ועד ת'

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

 

כפי שאתם יודעים, כל מוסד, מקום ציבורי, עסק ציבורי, בנייני מגורים, משרדים ומקומות רבים נוספים, מחויבים להחזיק בתשתית בטיחות במקרה של שריפה.

כדי לאשר את מערכת בטיחות האש הנמצאת במוסד, יש לעמוד בתקנים הנדרשים.

כדי לענות על הדרישות, יש להצטייד ביועץ בטיחות באש. אז מי הוא יועץ בטיחות באש? מה תפקידו? ומהי הסמכתו?

מי הוא יועץ בטיחות באש?

יועץ בטיחות באש הוא איש מקצוע, אשר סיים קורס "ממונה בטיחות אש" ומחזיק בתעודת גמר קורס המוכרת על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

יועץ בטיחות באש מחויב להיות בקיא בכל התקנות הנדרשות והנהלים בהיערכות לשריפה, בשגרה ובחירום, תוך הקניית ידע עיוני ומעשי לממוני בטיחות במוסד בכל הנוגע לבטיחות באש בשגרה ובחירום.

יועץ בטיחות באש מחויב לוודא את הימצאות גלאי עשן, מערכת רכזת האש, מטפי כיבוי, צינורות כיבוי, ספרינקלרים, מסכות חמצן, פנסי עשן וכל הציוד הנוסף הנדרש ואת תקינותו המלאה כדי לאשר באופן חוקי את פעילות המוסד.

סכנות בחשיפה לאש – חשיבות יועץ בטיחות באש

כדי להבין מה היא חשיבות מעורבותו של יועץ בטיחות באש, עלינו להבין מה חשיפה מוגברת לאש עלולה לגרום:

  • נזק סביבתי – חשיפה מוגברת לאש עלולה להוביל לשריפה של חומרים העשויים מתרכובות שפירוקן מזיק לסביבה. פליטת חומרים רעילים מזיקה לאטמוספירה, בעלי חיים וצמחים.
  • נזק פיזי – חשיפה לאש בקרב בני אדם מובילה להמתת תאי עור, יצירת קמטים ועור קשיח אשר לעיתים לא ניתנים להחלמה.
  • כוויות – קיימות 3 דרגות כוויה, אשר יכולות לגרום לשריפה של העור והיווצרות של שלפוחיות וקילוף העור. במקרים חמורים הכוויות עלולות להגיע אל מתחת לשכבות העור, להשאיר צלקות ולפגוע בבשר ובעצמות.
  • פגיעת שאיפה – שאיפת עשן במתאר שריפה מובילה לחסימה של קנה הנשימה בגרון וגורמת לחנק. במידה שהחנק לא יטופל בהנשמה ופינוי מידיים, המצב עלול להיגרע עד כדי מוות.
  • פיצוץ ופירוק מבנים – ישנם חומרים דליקים המתלקחים במהירות רבה ויכולים לגרום לפיצוצים. בעוצמה גבוהה, פיצוצים אלו יכולים לגרום לנפילה ופירוק של מבנים. זוהי סכנת חיים ישירה לשוהים במבנה ובסביבתו, ונזק כלכלי עצום.

הסמכת "ממונה בטיחות אש"

כפי שצוין, יועץ בטיחות באש מחויב לסיים בהצלחה ולעמוד בדרישות קורס ממונה בטיחות באש ולהחזיק בתעודה מטעם משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.

קורס "ממונה בטיחות אש" מועבר במגוון מוסדות מדרום ועד צפון.

מטרת הקורס היא להקנות את הידע העיוני והמעשי המקצועיים הנדרשים להיערכות והתמודדות עם אש בכל סביבה ובכל מקום, תוך חשיפה לפתרונות התמודדות והתקנים הנדרשים על פי הוראות מפקח נציבות כבאות ראשית.

בוגר קורס ממונה בטיחות אש ידע להכין תכנית מקצועית מתואמת אישית לכל מבנה או מוסד לבטיחות באש, תוך הכרת הציוד הנלווה ותפעולו בצורה המקצועית ביותר.

יועץ בטיחות – תחומי אחריות

 על יועץ בטיחות באש לוודא תקינות מלאה החל ממסמכים עיוניים ועד לצוות העובדים ואחראי בטיחות באש:

  • הכנת תיק שטח ותיק בטיחות באש – תיק שטח הוא תיק המרכז את כל המידע הנדרש בשגרה ובחירום. תיק זה מפרט על תכניות מילוט, שירותי חירום, תרשימי המבנה, מיקום אמצעי הכיבוי, מיקום יציאות החירום ומידע נוסף. תיק זה נועד כדי לרכז את המידע הדרוש ולדאוג לזמינותו בקרב ממוני בטיחות באש בארגון למקרה חירום.

תיק בטיחות באש הוא תיק המכיל פירוט של הסכנות האפשריות במבנה, האמצעים לגילוי מוקדם של מצב חירום, הדרכות כיבוי, תרגולים ודרכים לכיבוי השריפות.

  • בדיקה וסריקה של המבנה והאזור- ריכוז כל הסכנות הנשקפות ומציאת פתרונות יעילים להתמודדות בזמן חירום על פי סוג המבנה, מיקומו, אפשרויות התקנת ציוד הכיבוי ופתחי מילוט. בהתאם לסוג המבנה ייקבע האם יש להתקין תשתית לבטיחות באש או האם נדרשת פעולה פשוטה כמו בידוד חומרים דליקים.
  • בחירה והתקנת מערכת אש – יועץ הבטיחות שולט ומכיר בטכנולוגיות החדישות לזיהוי שריפה במבנה. היועץ אחראי לבחירת הציוד הנדרש לאבזור המבנה לקראת אירוע אש על כל סוגיו. בנוסף, יועץ בטיחות באש אחראי על התקנת הציוד ווידוא תקינותנו על ידי בדיקות הגלאים, ספרינקלרים, רכזת האש והציוד הנלווה, גם בבדיקות תקופתיות.
  • ביקורות ובדיקות תקופתיות לצוות – על יועץ הבטיחות באש לוודא את היערכותו של צוות הארגון לאירוע חירום על ידי ביצוע תרגולות לאירוע שריפה, בחינות עיוניות, שימוש בסרטונים ומצגות, עדכון הצוות בתקנים ונהלים חדשים שחוקקו ועל דרכי הפעולה והתמודדות עם התפרצות שריפה.
  • ביקורות תקופתיות לציוד – לציוד כיבוי קיים תאריך תפוגה, יש לוודא באחריות יועץ בטיחות באש ואחראי בטיחות באש בארגון כי הציוד בתוקף, שמיש, כשיר ותקין במלואו על פי בדיקות תקופתיות שנקבעו מראש.

הדרכת בטיחות באש

כמובן שיועץ הבטיחות באש לא נשאר באופן בקבוע במבנה או בארגון, לכן יש להדריך את הצוות הארגוני להתנהלות בזמן אירוע.

יועץ בטיחות באש רשאי להעביר הדרכות בנושא בטיחות באש לצוותים בארגונים, הנושאים הנלמדים בהדרכות הם:

  • מושגי יסוד הקשורים לאש, והגדרתה של שריפה.
  • הצגת משולש האש – שלושת התנאים הנדרשים להיווצרות להבה ראשונית, והסברה על נטרול תנאים אלו.
  • סוגי חומרים דליקות וסוגי הצתות אפשריות.
  • חום ועשן והקשר שלהם להיווצרות שריפה.
  • סוגי כיבוי בהתאם לסוגי השריפה (בידוד, קירור, "חניקה" של האש).
  • הפעלת ציוד כיבוי ואופן השימוש (מטף, ספרינקלרים, זרנוקים, גלגלון, צינורות כיבוי) על פי סוג השריפה.
  • שימוש באמצעים הטכנולוגיים (גלאים ורכזת האש).
  • התנהלות מול גורמי חירום בזמן אירוע – מד"א, כיבוי אש, משטרה.
  • הכרת המבנה והנהלים בזמן אירוע – פינוי, מילוט, הצלת חיים, אזעקת כוחות.
  • בטיחות בשריפה עקב קצר חשמלי.
  • תרגולות כיבוי.
  • תרגולות פינוי פצועים וטיפול.

נושאים אלו ורבים נוספים אשר נלמדים בהדרכת כיבוי אש קריטיים לפעילות שוטפת בטוחה של הארגון.

סכנות אפשריות כאשר לא עובדים עם יועץ בטיחות באש

ארגון אשר לא יפעל בשיתוף פעולה עם יועץ בטיחות באש, עלול להשרות סכנה על הצוות, הארגון, והמבנה מבחינה בטיחותית ומבחינה חוקית.

בבטיחות לא משחקים. מבנה אשר לא יעבור סריקה מקיפה, התקנת ציוד כיבוי והשמשתו, גילוי פתחי המילוט והחירום, תכנון מקדים, הטעמת נהלים בשגרה ובחירום ואשר לא יתבצעו בו ביקורות שוטפות והדרכות לצוות העובדים הוא מבנה אשר מסכן את כל השוהים בו.

חוסר ידע וחוסר מקצועיות הם דרך ישירה לסכנת חיים. נשתמש כדוגמה בבית מלון המכיל מספר גדול של חדרים ואורחים. לרוב, מחלקת הבטחון היא המחלקה האחראית על בטיחות באש. במקרה של אירוע חירום, בו מתפרצת שריפה במלון, מחלקת הבטחון אחראית על תפעול וכיבוי השריפה, אזעקת כוחות חירום ועל פינוי האורחים מהמתקן ומתן עזרה ראשונה במקרה הצורך.

איש בטחון אשר לא יכיר את אופן הפעולה בזמן שריפה ולא ידע להשתמש בציוד העומד לרשותו (בהנחה והציוד תקין וכשיר לשימוש), מסכן את עצמו ואת כל הנוכחים במלון בזמן האירוע.

מבחינה חוקית, חלה חובה על היערכות לשריפה בשגרה וחירום על פי תקנים שיועצי הבטיחות באש מכירים בהם. אדם, מוסד או ארגון אשר מחויבים לעמוד בתקנים אלו ויתפסו כאשר אין ברשותם את האישורים הנדרשים, יעמדו לדין ויאלצו לשאת בתוצאות קשות מבחינה כספית ועסקית.

איך בוחרים יועץ בטיחות באש?

כיוון ששימוש בשירותיו יועץ בטיחות באש הוא פרמטר מחייב, יש לוודא כי תבחרו את יועץ הבטיחות באש הנכון ביותר עבורכם. קיימים מספר פרמטרים מחייבים ליועץ בטיחות באש מוצלח:

  • הסמכה מקצועית – כפי שהוזכר, יועץ בטיחות באש הוא לא בעל מקצוע אשר ניתן לסמוך עליו על בסיס ניסיון בלבד. יועץ בטיחות באש שאינו מוסמך ואינו מחזיק בתעודת אישור של משרד העבודה, הרווחה והשירותים הציבוריים – הוא אינו יועץ בטיחות באש. אל תהססו ובקשו לראות את התעודה המעידה על הסמכתו המקצועית.
  • ניסיון – לאחר שווידאתם כי איש המקצוע שבחרתם אכן מוסמך באופן חוקי, הניסיון נכנס לתמונה. ניסיון רב שנים מעיד על יעילות עבודה, תכנון מדוקדק ומקצועיות בכל הנוגע לבחירת הציוד הנדרש, השמשתו, התקנתו והדרכת הצוות לתפעול אירוע שריפה.
  • רלוונטיות – כמובן שיועץ בטיחות באש הוא מקצועי, אך קיימים יועצי בטיחות באש, המנוסים בעבודה עם עסקים או ארגונים מסוימים. עליכם לבחור את יועץ הבטיחות באש המתאים לצרכים האישיים שלכם. לדוגמה, אין לבחור יועץ בטיחות באש שאת רוב שנותיו ייעץ לבעלי מסעדות כאשר אתם ועד בית של בניין מגורים. במקרה כזה, חפשו יועץ בטיחות באש המתמחה בבנייני מגורים. בחירת יועץ בטיחות באש רלוונטי לכם, יחסוך זמן ויגביר את התפוקה.
  • יסודיות – כאן דרושה יד על הדופק. כדי לוודא שיועץ הבטחון באש שלכם לא מזלזל בעבודה ומנסה לזרז תהליכים כדי להרוויח כסף כמה שיותר מהר ללא התחשבות באיכות העבודה, עליכם להיות ערניים להלך העבודה, חשוב לוודא כי ליועץ גם רישיון מדריך עבודה בגובה ככה יוכל גם לתת יעוץ לסכנות בטיחות אש בגובה.

שימו לב שתיקי השטח והבטיחות מנוסחים בצורה נכונה, בפורמט ברור להבנה, ובשרטוטים ותכנונים מדויקים לפי הנראות של המבנה.

חפשו את תאריכי התפוגה על הציוד שהיועץ מספק וודאו שהציוד בתוקף. שימו לב שהוא ארוז כחדש ולא שומש קודם לכן.

בטיחות באש

בחירת יועץ בטיחות באש

כמקדם בטחון כללי, שימו לב אל תחושת הבטן שלכם. נסו לנתח את היחס שמקנה היועץ אל הפרויקט ושימו לב אל סף הרצינות והדקדקנות שלו. ירידה לפרטים מאוד חשובה בכל מה שנוגע לבטיחות באש.

  • פופולאריות – לפני שאתם ממהרים לבחור, בצעו סריקה ברשתות החברתיות ובאתרי האינטרנט. חפשו המלצות ויועצי בטיחות באש בעלי מספר לקוחות מרוצים גדול אשר ממליצים על בעל המקצוע. היום המוניטין נמצא בכל מקום, כל מה שנדרש מכם זה לחפש כראוי מומלץ לבחור יועץ אשר ברשותו רישיון עבודה בגובה.
  • אמינות – יועץ בטיחות מקצועי הוא יועץ אשר יהיה גלוי בפניכם וישתף אתכם בתהליך אותו אתם עוברים יחד. חשוב לוודא כי יש פתיחות מלאה החל משלבי התכנון והסריקה הראשוניים ועד לגמר העבודה.

הקפידו על קבלות חתומות על ידי בעל המקצוע בכל תשלום שתשלמו, ואל תתנו מקום למשחק בכל מה שנוגע לכספים. אם תדאגו לבדוק את איש המקצוע שלכם ותוודאו שהכל יתנהל כשורה, תוכלו לגלות האם בעל המקצוע שלכם אמין ועונה על הדרישות שלכם ממנו.

יועץ בטיחות באש – עלויות

אין מחיר קבוע לעבודתו של יועץ בטיחות באש, שכן כל פרויקט מורכב משלבים שונים ובדיקות שונות.

אמנם, ניתן לבצע הערכה גסה על בסיס שלבים קבועים.

מחיר פגישת ייעוץ עם יועץ בטיחות באש, הכוללת סריקת מבנה והכנת מסמך המעיד על הליקויים הקיימים ואפשרויות התמודדות תעלה בין 500 – 2000 ₪.

בפגישה זו תוכלו לתאם ציפיות ולקבוע מחירים מראש לארוך השלבים בפרויקט.

לאחר סיום הפרויקט ישנה תחזוקה שוטפת של ציוד הכיבוי. מחיר בדיקה תקופתית לתקינות ציוד אש לא תעלה בדרך כלל מעל 100 ₪ לכל סוג ציוד (גלגלון, זרנוק וכו').

 

מניעת והפחתת סיכוי אירועי אש

לאחר גמר הפרויקט, כאשר אתם בטוחים שאתם מוכנים לכל תרחיש, הצעד הכי חכם הוא לבצע מניעה שוטפת והיערכות מוקדמת כדי לא להגיע למצב של שריפה:

  • בידוד חומרים דליקים – יש להרחיק את החומרים הדליקים ולבודד אותם מכל חומר אשר יכול להוביל להתלקחות.
  • נטרול מקורות הצתה – בידוד בין חשמל למים, כבלים קרועים, ארונות חשמל פתוחים, מערכת גז פועלת שלא כצורך, סגירת תנורים ונטרול כל מקור שיכול לגרור אחריו שריפה כאשר הוא לא בשימוש ופיקוח.
  • לבצע יישור קו בין כל הצוות המתפעל והנחיות ברורות ותואמות כדי למנוע סיבוכים במהלך תפעול אירוע.
  • ציוד כיבוי חבוי אך נגיש – יש לוודא שהצוות האחראי על תפעול אירוע שריפה מודע למיקום הציוד הנדרש, אך לוודא שהוא הרחק מהישג יד של מי שלא אמור להשתמש בו.
  • זיהוי סימנים מקדימים – אין להישאר אדישים לסימנים המעידים על שריפה. לדוגמה, אם רואים ענפי עץ בסביבה דליקה, יש לדאוג להסיר את הענפים, שכן הן עלולים להתלקח.

יש לדאוג לסביבה סטרילית ולדאוג שאין שילוב חומרים אשר יגרום לשריפה יחד.

  • מיקום ציוד לפי אופן המקום – יש לדאוג שציוד כיבוי רלוונטי יהיה זמין לפי סוג המבנה. לדוגמה: נעדיף למקם מטפי כיבוי במטבח מסחרי, כיוון שהמטבח מלא בארונות חשמל, סירים ותנורים חשמליים, ובשרפות עקב מכשירים חשמליים, קיימת עדיפות להשתמש במטף כיבוי מאשר במים, היות והמים עלולים רק להחמיר את השריפה במקרה זה.

לעומת זאת, בחצר מלאה צמחיה תהיה עדיפות לצינור מים בזמינות מידית.

טיפים לבטיחות אש

  • הכשרת מספר רב של אנשי צוות להתמודדות עם שריפה – ככל שמספר האנשים אשר יודעים לתפעל אירוע שריפה יהיה רב יותר, כך במקרה אמת תפעול האירוע יהיה מהיר ויעיל יותר.
  • מינוי אחראיים – על מנת למנוע אי סדר במהלך אירוע, ואפילו בשגרה, מומלץ למנות אחראים בתוך הצוות אשר ינהלו את שאר הצוות במהלך אירוע וידעו לבצע חלוקה נכונה של משימות, כיוון שיש שלל תחומי אחריות בעת שרפה שיש להשתלט עליהם.
  • להבדיל בין חומר הדליקה לחומר הכיבוי המתאים לו:
  • עץ נייר ובד: מומלץ לכבות על ידי מים.
  • שריפה עקב חשמל: מטף פחמן דו חמצני, או מטף הלון (סוג המטף רשום על המטף).
  • נוזלים דליקים: מטף הלון, מטף קצף, אבקה יבשה או חול.
  • בדיקה תקופתית של תשתיות המבנה או הארגון – לצד ביקורות ובדיקות תקופתיות של ציוד הכיבוי, לא פחות חשוב לבדוק שתשתיות המבנה או הארגון, מתוחזקות היטב גם הן.

 

בטיחות באש בדיקות תקופתיות

בדיקה ותחזוקה איכותית שוטפת של מערכות החשמל, מערכות המים ומערכות הגז, יורידו את הסיכויים להיווצרות שרפה.

  • בדיקה תקופתית של כל המכשירים והמוצרים העלולים לגרום לשריפה – כאשר מבצעים בדיקה שוטפת של המכשירים העלולים ליצור שריפה ע"י הידלקות, ניתן לגלות פגמים קריטיים בשלבים מוקדמים, לתקן אותן או להחליף את המכשיר ולמנוע את התפתחות השרפה.

בטיחות באש היא נושא שאין להמעיט בערכו, וחשיבותו בעלת השלכות רבות עד לסכנת חיים ממשית.

שימוש ביועץ בטיחות באש הוא צעד חכם ומחייב כחלק מתחזוקה חוקית ואיכותית של כל מבנה, מוסד, ארגון או גוף כזה או אחר, המחויב בתשתיות כנגד אירועי שריפה.

משרד העבודה בטיחות

יועץ בטיחות באש אחראי על תחומים רבים ולכן חשוב להיצמד אליו לאורך כל התהליך ולהבין את תהליך השריפה והכיבוי ברמה המקצועית והאישית. עליכם לוודא כי אף שלב לא נשכח בתהליך וכי אתם מוכנים ומצוידים לטפל בכל תרחיש שרפה.

על פי החוק במדינת ישראל, חייב כל מבנה ציבורי, כל מבנה שמיועד לשרת את הציבור וכל בית עסק או בית מלאכה, לעמוד בשורה של קריטריונים הנכללים כולם תחת הכותרת בטיחות אש. אי עמידה בקריטריונים הנדרשים מונעת קבלת רישיון עסק או רישיון להפעלת המקום. הכלל הוא מאוד פשוט – או שהמבנה עומד בכללי בטיחות האש הנדרשים, הוא שהוא לא יכול לפעול כלל. כללים אלה יכולים להשתנות מאוד ממבנה למבנה בהתאם לתצורת המבנה, גודל המבנה, המעברים ומחיצות הפנים במבנה, מטרת המבנה, כמות האנשים הצפויים לשהות במבנה בכל פרק זמן ממוצע והפעילות המיועדת להתבצע בתוכו. אם אתם רוצים לעמוד בקריטריונים הנדרשים אבל לא רוצים להשקיע כספים מיותרים בקריטריונים גבוהים מדי שאין צורך לעמוד בהם, אתם זקוקים לשירותיו של יועץ כיבוי אש ועל כך מספרים לכם המומחים של חברת עידן בגובה.

מהו תפקידו של יועץ כיבוי אש?

כללי בטיחות אש הם כללים שנבנו לאורך שנים ארוכות בהן גם נלמדו לקחים מאירועי אמת ואסונות אש שהתרחשו בישראל. כללים אלה מפרטים את מערכות המיגון והכיבוי שיש להתקין בכל מבנה ומבנה על מנת להבטיח מקסימום בטיחות לשוהים במבנה בשעת שריפה. זהות מערכות אלה נקבעת בהתאם לפרמטרים שונים של המבנה. כך למשל, מבנים המיועדים לקהל הרחב, כמו קניונים למשל, ואשר שטחם עולה על שטח מינימום מסוים, מחויבים בהתקנת מערכת ספרינקלרים לכיבוי אש. במבנים קטנים יותר המיועדים לאכלס כמות קטנה יותר של אנשים, כמו למשל בית מלאכה, ניתן להסתפק במערכות קטנות יותר כמו עמדת כיבוי אש וצינור כיבוי בקוטר מינימלי מוגדר. יחד עם זאת, אם בית המלאכה עושה שימוש בחומרים מסוכנים או דליקים, כמו למשל באלכוהול או נפט, הכללים החלים עליו יוחמרו בצורה אוטומטית והמערכות שהוא יידרש להתקין תהיינה מורכבות ויקרות יותר.

כללי בטיחות כיבוי אש

כפי שניתן לראות, הנושא של בטיחות אש הוא נושא מורכב שלוקח בחשבון שורה ארוכה של פרמטרים והפירוט שנתנו לעיל הוא רק דוגמא קטנה של כללים אלה. כאשר אתם ניצבים אל מול המשימה של התאמת המבנה לכללי בטיחות האש החלים עליו, חשוב מאוד שתבצעו התאמה מלאה שעונה על דרישות התקן, אך חשוב לא פחות שתעשו את זה בעלות המינימלית ושלא תתקינו מערכות שהן גם יקרות לרכישה והתקנה וגם יקרות לתחזוקה ותיקון, אם אינכם זקוקים לכך באמת. בדיוק למטרה הזאת, נועדו שירותיו של יועץ כיבוי אש. היועץ הוא איש המקצוע שמכיר את כללי בטיחות האש ואת כל התקנים העוסקים בתחום, והוא יודע בדיוק מה הם הכללים החלים על המבנה שלכם, מה הן המערכות שעליכם להתקין ומה הם הצעדים שעליכם לבצע על מנת לעמוד בדרישות התקן. לא פחות ממנו ולא מעבר לו.

יועץ כיבוי אש הוא גם איש המקצוע שיודע לנהל עבורכם את כל התהליך של קבלת האישורים הנדרשים לצורך הפעלת המבנה בהיבט של בטיחות אש. הגשת טפסים לכיבוי האזורי, זימון מפקח כיבוי אש בכדי לבצע בדיקה של המבנה, פיקוח על תהליכי התקנת המערכות וסיוע בהזמנת המערכות המתאימות לכם בעלויות נמוכות עד כמה שניתן. חברת עידן בגובה מתמחה במתן ייעוץ בתחום של בטיחות אש ומעמידה לרשותכם יועץ כיבוי אש לכל סוג של מבנה ולכל סוג של פעילות שצפויה להתבצע במסגרת המבנה. במסגרת השירות, מנחה אתכם עידן בגובה לגבי כל הקריטריונים שעליכם לעמוד בהם בהתאם לסוג המבנה שלכם ומסייעת לכם גם בהתקנת המערכות, בדיקתן ואישור המבנה על ידי רשויות הכיבוי בישראל.

יועץ כיבוי אש במקום העבודה

יועץ בטיחות באש, הוא איש מקצוע שתפקידו בניית תוכנית להכשרת המבנה למניעה והתמודדות עם דליקות אפשריות. תוכנית זו כוללת מיפוי פתחי היציאה, מיקומם של זרנוקי הכיבוי וקבלת אישור כיבוי אש לארגון שלכם לצד קבלת היתר מהרשות הארצית לכבאות והצלה.

 

מי הוא יועץ אש ומה תפקידיו?

שריפות יכולות לקרות בכל מקום ובכל מצב ואין בית עסק שחסין מפניהן. מהסיבה הזו, ישנה חשיבות לבניית מערך בטוח ואפקטיבי עם יועץ כיבוי אש שבאמצעות שירותיו תוכלו לבנות תכנית בטיחות אש. התוכנית עליה נפרט בהמשך היא מה שעשוי להקטין משמעותית את הסיכוי לדליקה במקום אותו אתם מנהלים, בלי קשר אם מדובר במטבח או בכלל במפעל חומרים.

יועץ כיבוי אש הוא אדם שעבר הכשרה ייעודית על ידי אחד המוסדות המוכרים בארץ. תפקידיו רבים ומגוונים ועיקרם הוא להפחית את הסיכון והנזק שעשוי להיות מפריצת דליקה בארגון. כמו כן, כחלק מתפקידו כמו תפקידו של יועץ בטיחות במקום העבודה הוא אמון גם על הדרכת העובדים השונים והטמעת כללי הבטיחות באש בסביבת העבודה. תפקידיו הנוספים והעיקריים הם:

ביצוע סקר סיכונים:

מיפוי גורמי הסיכון השונים בסביבת העבודה וביצוע הערכה וזיהוי שלהם כבסיס לתוכנית הבטיחות. על בסיס סקר זה, נערכת בדיקה שנתית מטעם רשויות הכיבוי וההצלה שתפקידה לוודא שאלו עומדים בדרישות החוק.

קבלת היתרים:

ליווי בית העסק או הארגון בעת הגשת הבקשה לרישיון העסק עד לקבלת היתר הפעילות משירותי הכבאות וההצלה ואישור פעילות מתחנת הכיבוי הנמצאת בקרבת העסק.

ייצוג מול הרשויות:

נהלי הבטיחות השונים נשענים על הוראות החוק ונהלי העבודה של רשויות הכיבוי וההצלה. תפקידו של איש המקצוע במקרים אלו הוא ייעוץ לארגון בכל הנוגע לבקשות להיתרי בנייה, טופס 4 ורישיון עסק.

בניית תיק שטח:

בניית מסמך המאגד את כלל המידע הרלוונטי אודות המבנה, גורמי הסיכון, קיומם של אמצעי כיבוי ומילוט, הוראות לשעת חירום ומידע על חומרים מסוכנים.

תפקידיו השונים ושירותיו של יועץ כיבוי אש, הם חובתו של כל עסק, חברת הפקה או ארגון המעוניינים לקבל היתר פעילות. ללא היתרים אלו, עשויה ההנהלה לעמוד בפני הליכים משפטיים וקנסות כספיים גבוהים.

בניית תוכנית בטיחות באש

עוד בשלבי הקמת העסק או תחילת העבודה באתר הבנייה, תידרשו להשיג מספר אישורים על מנת לצאת לדרך. אחד מאותם אישורים היא קיומה של תוכנית בטיחות אש, חתומה ומאושרת על ידי הרשות לכבאות.

תוכנית בטיחות אש היא מסמך המפרט את כל הסדרי האש בכפוף לתקנות השונות ומתבססת בין היתר על מאפייני המבנה או העסק. כל תכנית בטיחות חייבת לכלול  פירוט על פתחי המילוט השונים וסימונם, אספקת מים ומטפים לכיבוי אש ומיקום כלל הציוד והמערכות לפיקוח על אש.

התוכנית נבנית ביחד עם יועץ כיבוי אש מוסמך בהתאם לדרישות מערך הכבאות הארצי ובפורמט המקובל. שלבי בניית התוכנית נחלקים לשלושה. השלב הראשון עוסק במיפוי המבנה הקיים ובחינת התוכנית האדריכלית של המקום. בשלב זה נלקחים בחשבון כלל המשתנים והסיכונים האפשריים כמו גם עמידה בנהלי התקנות הרלוונטיות לבטיחות באש.

לאחר שנעשתה העבודה המקדימה של מיפוי המבנה, יתחיל השלב המעשי של הכנת תיק הבטיחות. בשלב זה יועץ כיבוי האש בכיר יחד עם צוות בו חברים אנשי מקצוע נוספים ומהנדס מסיירים באתר ובוחנים את מצב המבנה (ישן, חדש, בשלבי שיפוץ). לאחר מכן, נבחנים האילוצים השונים לפיהם ייבנה התיק. אילוצים אלו יכולים להיות גובה החלונות, קיומם של חומרים דליקים, מיקומם של פתחי המילוט ועוד.

לאחר מכן, משוקללים כלל הפרטים אל תוך המסמך. בחלק זה מותאמות הדרישות השונות לאילוצי המבנה ולאורם נבנה תיק הבטיחות. לאחר שסיים הצוות לבנות את התיק, יישלח למערך הכבאות הארצי על מנת שיאשר אותה. במידה ותאושר התוכנית, תהיה זו כמו תעודת בטיחות.

הדרכות כיבוי אש לעובדים

 

על אף שקיומה של תוכנית בטיחות, מפחית משמעותית את הסיכונים הגלומים בדליקה בעסק, עדיין אין פירוש הדבר שלא יכולה לפרוץ שריפה. על מנת שגם אם תפרוץ, המנהל והעובדים יוכלו להיות מתורגלים לכל תרחיש באופן הטוב ביותר, יש לקיים הדרכות ותרגולים של מצבי אמת.

הדרכת בטיחות אש אינה מיועדת רק לדרג הבכיר, אלא לכל עובד – החל מהסמנכ"ל ועד למנקה. ההדרכה נחלקת לשני חלקים כאשר הראשון הוא תיאורטי בלבד. במהלך חלק זה, מקבלים העובדים הדרכה על מיקום ואופן השימוש במטפים, הפעלת גלגלון מים וסקירת יציאות החירום במבנה.

לאחר מכן, יחל החלק המעשי והוא תרגול אמת של מצב חירום. במהלך חלק זה, יחולקו דגשים להתנהגות בעת השריפה שמטרתה להפחית ככל הניתן את הסיכון לנזק נוסף שייגרם כתוצאה מהתנהגות לא נכונה או מסכנת. כמו כן, ייבחן הידע התיאורטי של הצוות בזמן אמת ולאחר מכן יעביר יועץ כיבוי האש, ממצאים ודגשים נוספים למנהל המקום.

בתום ההדרכה, מצופה כי כלל עובדי המקום יידעו כיצד לפעול במצב של שריפה. בתוך כך, מצופה מהעובדים לדעת כיצד להימנע משאיפת עשן וסיכוני חשמל שונים. למרות שההדרכה עשויה לגזול מספר שעות עבודה, חשיבותה לחיי אדם כה גדולה שהיא עשויה למנוע את המוות הבא. תרגולים של מצבי אמת, עשויים למנוע בהלה שתגדיל את הנזק לעובדים וגם מיומנות לטיפול מהיר ונכון שיכול להקטין את נזקי השריפה.

יחד עם תיק הבטיחות, והיכרות מעמיקה של מנהל המקום עם השטח, ניתן להפחית משמעותית את הסיכון לשריפות. למרות זאת, חשוב לזכור שהסיכוי עדיין קיים ולכן חשוב לשמור על צוות מיומן שמכיר את פתחי המילוט השונים ויכול לשמור על קור רוח. מעבר לכך, כל נזק לרכוש הוא זניח כאשר בסופו של יום מדובר בחיי אדם.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!