מדריך עבודה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

מחפשים מדריך עבודה בגובה ? אנו נספק לכם הדרכות עבודה במחיר מעולה וביחס אישי !!פנו אלינו עוד היום

כשמדברים על מדריך עבודה בגובה מוסמך הוא ביטוי שחייב לבוא יחד עם התואר. מדריך העוסק בתחום זה ללא ההסמכה הנדרשת, כמוהו כאדם שהחליט לתפוס את תפקידו של השוטר ולכוון את התנועה ולאפשר מעבר באור אדום, קרי עבירה על החוק. אם אתם מתכוונים ללמוד את המקצוע ולהתפתח בו, אתם רוצים לוודא שהמקום בו אתם לומדים את המקצוע הוא מקום שמעניק הסמכה רשמית מטעם משרד התמ"ת.

מדריך עבודה בגובה

עבודה בגובה הוא עניין מסוכן, שמגלם בתוכו גם את האתגרים המקצועיים וגם אתגרים בטיחותיים לא פשוטים, שבגינם כבר לא מעט פועלים קיפחו את חייהם. בניסיון להגביר את רמת הבטיחות בקרב פועלים העובדים בגובה, הסמיך החוק את משרד התמ"ת להסמיך מוסדות לימוד ייעודיים ללימוד מקצועות העבודה בגובה, ובכלל זה מדריך עבודה בגובה מוסמך. אך ורק בוגרי מוסדות אלה מקבלים תעודת מדריך מוסמך, ואך ורק הם יכולים להעביר הדרכות בנושא זה. המשמעות היא שאם למדתם במקום שלא קיבל את ההסמכה הנדרשת ממשרד התמ"ת, למדתם לחינם.

מדוע המקצוע דורש הסמכה?

תחום העבודה בגובה הוא תחום רגיש, ובשנים האחרונות הרגישות כלפיו הלכה ועלתה לאור עשרות רבות של מקרים בהם קיפחו עובדים בגובה את חייהם. כאשר ניתנת הדרכה לעובד לגבי הכללים שעל פיהם עליו לפעול בגובה, האמצעים שעומדים לרשותו והאופן בו עליו לתפעל אותם, חשוב שכל הדברים ייאמרו, שלכל דבר יינתן מענה, ושהמידע לא יציף את העובד באופן שיאבד את האפקטיביות שלו. הדרכה בנושא עבודה בגובה היא אמנם לא מדע מדויק, אבל ישנם בהחלט מספר עקרונות שקריטי לעבוד על פיהם כאשר נותנים הדרכה כזאת, אם רוצים להפיק ממנה את מרב האפקטיביות.

50 טיפים שיצילו לכם את החיים
מצב בריאותי תקין
הקפידו על כללי העבודה
עיגון נכון ומזג אויר מתאים
רשת בטיחות
בדיקת הציוד
50 טיפים שיצילו לכם את החיים

50 טיפים לעבודה נכונה בגובה

עבודה נכונה בגובה היא לא פחות מתרבות עבודה שיכולה להכריע גורלות לחיים או למוות, ועל כן ישנה חשיבות רבה שכל אדם שמנהל עבודה הכרוכה בביצוע עבודות בגובה וכל אדם שעולה לגובה בכדי לבצע את העבודות הללו, יהיו מצוידים בכל המידע והכלים הנדרשים להם בכדי לשמור על בטיחותם של כלל העובדים, ועוד יותר מכך יהיו מודעים לסכנות האורבות להם בכל רגע ובכל פינה כך שיוכלו לשמור על המידה הראויה של זהירות בביצוע עבודה בגובה. בשורות הבאות, נמנה בפניכם שורה של טיפים לעבודה נכונה בגובה. יחד עם זאת, חשוב להבין כי לא מדובר בטיפים להכנת בורקס ביתי, אלא בטיפים שכל אחד מהם יכול להפוך לכלל ברזל ושההתייחסות אליהם צריכה להיות רצינית ומבוססת על מחשבה. חלק מהטיפים מיועדים להקל עליכם בניהול העבודה בגובה ובביצוע משימות גובה שונות, אך רובם המכריע של הטיפים הם למעשה מעין כללים שחשוב לאמץ וליישם על מנת להבטיח את בטיחות כלל העוסקים במלאכה.

מצב בריאותי תקין

  1. ודאו מצב בריאותי תקין – לעולם אל תעלו לגובה אם אתם אינכם בקו הבריאות או שאינכם חשים בטוב. כמו כן, אל תעלו לעולם לעבוד בגובה אם אתם סובלים מפחד גבהים, אפילו במידה קלה.
  2. ודאו מצב נפשי תקין – לעולם אל תעלו לגובה אם אתם נמצאים במצב נפשי לא תקין, אם אתם נסערים או עצבניים, מדוכאים או עליזים מדי. המצב הנפשי המתאים ביותר לעבודה בגובה הוא מצב של רוגע ושלווה. מצבי קיצון נפשיים יכולים לייצר סיכון שקשה להרגיש בו, אך הוא שם.
  3. התרכזו תמיד במשימה – בביצוע עבודה בגובה, ודאו שאתם מרוכזים באופן מלא במשימה שאותה אתם מבצעים, ולא פחות מכך בסיכונים שאורבים לכם מסביב בכל רגע נתון. אם אתם מאבדים ריכוז, קחו הפסקה וחזרו לעצמכם.
  4. בצעו אך ורק משימות שאתם יודעים לבצע – התאמה לתפקיד הוא נושא חשוב מאוד בעבודה בגובה, וחשוב שבכל עלייה לגובה לביצוע משימה כלשהי, תהיה המשימה הזאת במסגרת הגדרת התפקיד שלכם ובתוך מסגרת הידע והמקצוע שלכם.

הקפידו על כללי העבודה

  1. הקפידו על כללי שעות עבודה – אל תעלו לגובה אם אתם עייפים מדי, אם לא ישנתם בלילה או שאתם חשים עייפות מצטברת. כמו כן, אל תחרגו ממסגרת שעות העבודה המותרת ואל תבצעו משמרות ארוכות מדי לבטח לא משמרות כפולות, כאשר אתם עובדים בגובה.
  2. הקפידו על זהירות יתרה בימי עבודה ראשונים אחרי חופשה – בחזרה מחופשות חג ואפילו סופי שבוע, נדרש לנו מעט זמן לחזור לעצמנו, וכאשר מדובר בעבודה בגובה, הזמן הזה הוא זמן סיכון שבו עליכם א' להיות מודעים לכך וב' לנהוג בזהירות יתרה
  3. בקשו והתעקשו על ליווי במקצוע או מקום עבודה חדשים – אם אתם עושים את ימיכם הראשונים במקצוע או שהגעתם למקום עבודה חדש, חשוב לדרוש ליווי במהלך הימים הראשונים שלכם בגובה. ליווי זה יוכל לסייע לכם בשמירה על רוגע ושלווה ויוכל לשמש אתכם בכדי ללמוד את ההתמודדות עם מצבי סיכון בזמן אמת ואת אופן ההתנהלות הנכונה בגובה. שימו לב שאתם נעזרים באדם המלווה אתכם אך ורק כדי ללמוד דברים נכונים ולא התנהגויות שאינן ראויות בגובה.
  4. שמירה על שיווי משקל – תמיד הקפידו על כך שאתם נמצאים בשיווי משקל מלא ולעולם אל תבצעו צעד או פעולה שיכולים להכניס אתכם למצב של חוסר שיווי משקל ממנו אתם עלולים לצנוח אל הקרקע. שיווי משקל הוא חובה בכל שבריר שניה בגובה.

עיגון נכון ומזג אויר מתאים

  1. עגנו את עצמכם תמיד – בכל משימה שאתם מבצעים בגובה, שימו לב שאתם מעוגנים למוקד חזק ויציב בכל רגע נתון. ישנן משימות בגובה שבהן לא ניתן לעבוד אם כל העובדים רתומים למרכז השטח. על כן, חשוב שתמצאו עוגן או שתקבעו לעצמכם עוגן שאליו תוכלו להתחבר, אבל עוגן כזה חייב להתקיים ואתם חייבים להיות מחוברים אליו בכל עת. לו היו מקפידים כולם על הכלל הפשוט הזה, ניתן היה למזער את מספר תאונות הגובה בעשרות רבות של אחוזים.
  2. וודאו משטח עבודה נקי, יבש ומחוספס – הימנעו מעבודה על משטחים שבהם אתם עלולים להחליק או למעוד בגלל תנאי השטח (שמן, מים, לכלוך, פסולת בנייה וכן הלאה)
  3. לעולם אל תטו את גופכם אל מעבר למרכז הכובד – כאשר אתם עובדים בגובה, לעולם אל תטו את גופכם בזוויות כאלה שעלולות לגרום לכם ליפול. זה נשמע טריוויאלי ועדיין מחייב תשומת לב.
  4. עלו לעבודה בגובה במזג האוויר המתאים בלבד – בתנאים של גשמים עזים ולבטח רוחות עזות, הימנעו מעלייה לעבודה בגובה. דברים אלה נכונים גם במקרים של חום קיצוני שבו ניתן לעבוד בגובה אך בכפוף לשתייה מרובה, הפסקות מרובות, משמרות קצרות והצטיידות באמצעי הגנה מפני החום.

רשת בטיחות

  1. לעולם אל תעלו לעבודה בגובה בחשיכה – מרגע שמתחיל להחשיך, העובדים צריכים להיות כבר בדרכם מטה כך שכאשר עולה החושך לא נותר עוד עובד בגובה.
  2. חבשו תמיד קסדה שתגן עליכם בעיקר מנפילת חפצים עליכם ומפגיעות ראש במעידה
  3. נעלו נעלי עבודה גבוהות – נעליים אלה יגנו על הרגליים שלכם וגם יעניקו לכם מידה גבוהה יותר של יציבות דריכה והליכה על הקרקע, למניעת מעידה ושמירה על שיווי משקל בצורה אפקטיבית יותר.
  4. וודאו תמיד נוכחות של אמצעי גידור בגובה – גדר, מעקה, אזן תיכון, לוח רגל וכל אמצעי אחר שמיועד לספק תמיכה לאורך קווי הסיכון של המבנה, קרי קווי המתאר שמהם עלול העובד למעוד מטה.
  5. רשת בטיחות – במידה ואין אפשרות להיעזר באמצעי גידור ותמיכה בגובה, יש לפרוש רשת בטיחות שתגן על עובדים שמעדו מטה.
  6. הגדירו אזורי סכנה – לפני עלייה לגובה, וודאו שיש לכם תמונה לגבי אזורי הסכנה בגובה והימנעו מלהגיע לאזורים אלה. באזורי סכנה בהם יש לבצע עבודה, חשוב לוודא שאתם נוקטים במרבים אמצעי הזהירות העומדים לרשותכם, מעבר לכל אזור אחר בגובה.
  7. לעולם אל תעבדו לבדכם – וודאו תמיד שאתם עולים לגובה כצוות ולא לבדכם.
  8. וודאו שאתם רתומים תמיד – וודאו שאתם רתומים למערכת מניעת נפילה בעלת בלימה אוטומטית וכזאת שמגבילה את הגישה לאזורי סכנה.

בדיקת הציוד

  1. לעולם אל תשליכו ציוד עבודה מיד ליד – בעבודה בגובה יש להתייחס גם לסיכונים של הסובבים אתכם ובהיבט זה חשוב להתנהל נכון עם ציוד העבודה שלכם על מנת למנוע את נפילתו מטה. אחד הכללים החשובים בהיבט זה הוא העברת כלי עבודה וציוד מיד ליד מבלי להשליך אותו מיד ליד.
  2. אבטחו את כלי העבודה האישיים והכבדים – אבטחו את כלי העבודה האישיים שלכם אל נרתיק העבודה הקשור לגופכם ועגנו כלי עבודה גדולים אל עוגנים ייעודיים בגובה. ככלל, אין להותיר אף כלי עבודה בגובה כשהוא חופשי ואינו מאובטח לעוגן ראוי.
  3. שמרו על כללי בטיחות אש בגובה – התפרצות שריפה בגובה יכולה לייצר סכנה של ממש עבור העובדים בגובה, ועל כן יש להקפיד על כללי בטיחות אש בצורה קפדנית ומדוקדקת בכל עת.
  4. הימנעו מקרבה לקווי מתח – ככלל, אין לעבוד במרחק נמוך יותר מ-3.25 מ' מקו מתח נמוך או נמוך יותר מ-5 מט' מקו מתח גבוה.
  5. בדקו את ציוד הבטיחות על בסיס קבוע – וודאו כי ישנו כל ציוד הבטיחות לכל אחד מהעובדים, וודאו שהציוד עומד בכל התקנים הנדרשים וכי הוא נמצא במצב של תקינות מלאה

בדיקת איכות הציוד
מינוי אחראי בשטח
אמצעי גישה
עבודה נכונה עם אמצעי הרמה
אנשי מקצוע
סיכום
בדיקת איכות הציוד

  1. אל תשתמשו בציוד חסר או לקוי – אם אתם זקוקים לסולם לצורך טיפוס לגובה והסולם אינו מתפקד כראוי, חסר בו שלב או גומיית בסיס, אל תשתמשו בסולם, ודברים אלה נכונים כמובן לגבי כל סוגי הציוד לעבודה בגובה.
  2. השתמשו בציוד בצורה בטוחה ועם המון סבלנות – אם אתם מטפסים על סולם, אל תעלו יותר משלב אחד בכל צעד טיפוס, גם אם אתם ממהרים וגם אם אתם מוצפים באנרגיה. עבדו בסבלנות ובשום שכל.
  3. בעבודה עם פיגומים וודאו השגחה של בונה מקצועי לפיגומים מעל 6 מטרים – לעולם אל תתפשרו אל איכות וסמכות איש המקצוע שאחראי על בניית ותחזוקת הפיגומים בשטח.
  4. וודאו בסיס ורצפת פיגום יציבה וחזקה ללא סכנת שקיעה או תזוזה
  5. וודאו מרחק מינימלי של הפיגומים לקיר המבנה וודאו שהפיגומים מעוגנים לקיר המבנה בהתאם לתקנות.
  6. וודאו חיזוקים אלכסוניים לפיגומים וכן נוכחות של סולמות עלייה וירידה כשהם מעוגנים היטב למערך הפיגומים
  7. מנו אחראי בטיחות לאתר העבודה כולו – אחראי הבטיחות הראשי יהיה אחראי על כך שכל הכללים שפירטנו עד כה אכן מקוימים וכי כל אחד מהעובדים בשטח מודע לכל הכללים הללו. אחראי הבטיחות הראשי יהיה אחראי על התוויית כללים והגדרת דרכי אכיפה, יהיה אחראי על תקציבי בטיחות, ביצוע הדרכות ורכש ותחזוקה של ציוד הבטיחות באתר.

מינוי אחראי בשטח

  1. מנו אחראי בטיחות צוותיים – מעבר לאחראי הבטיחות הראשי, מנו אחראי בטיחות שיוכלו לפקח על ההתנהלות של העובדים יותר מקרוב ולאורך כל יום העבודה.
  2. הזמינו הדרכות מקצועיות לעובדים – הדרכות עבודה בגובה מהוות מרכיב מפתח בבטיחות העובדים, שכן הן מסייעות בהטמעת נושא הבטיחות בתודעת העובדים ולא נותנו לו להתמסמס בעומס העבודה. בנו תכנית הדרכות תקופתית והזמינו אנשי הדרכה מקצועיים שיעבירו את ההדרכות הנדרשות לעובדים במקום.
  3. גבשו תיק נהלי בטיחות – גבשו תיק הכולל בתוכו את כל נהלי הבטיחות וערכו אותו בצורה חכמה שתאפשר לכל עובד למצוא בו את הנהלים הרלוונטיים ביותר עבורו. לאחר שתעשו זאת, קבעו תדירות שבה יצטרכו העובדים לעיין בתיק הנהלים על מנת לשמור על סיכוני העובדה בגובה בתודעת העובדים.
  4. קבעו תקנות חירום – הגדירו שורה של תקנות חירום שאותן יש להוציא אל הפועל בכל מצב חירום בטיחות, וודאו שהן זמינות בקלות ובמהירות לכל עובד וכי אחראי הבטיחות השונים במקום מכירים את התקנות במלואן.
  5. התקינו מערכות חילוץ והצלה – באזור העבודה יש להתקין מערכות חילוץ והצלה שתהיינה מוכנות לפעולה בכל רגע נתון. במידה ומדובר במערכות ניידות להתקנה מיידית, יש לוודא כי הן מצויות בזמינות מיידית לאזורי הסכנה.

אמצעי גישה

  1. וודאו אמצעי גישה לעבודה בגובה – מדרכות מעבר משופעות, סולמות קבועים, סולמות מטלטלים, פיגומים, סל הרמה או בימת הרמה – וודאו כי לכל עובד ישנה גישה בטוחה לעבודה בגובה וכי הגישה זמינה עבורו בצורה בטוחה בכל רגע נתון.
  2. השתמשו בהתקני תפיסה נגד נפילה – באזורים בהם לא ניתן לעגן את העובד וגם באזורים אחרים, תמיד רצוי להנגיש התקני תפיסה נגד נפילה בהם יכולים העובדים לאחוז בכל רגע נתון על מנת להימנע מנפילה.
  3. תלו שלטי אזהרה בכל פינה אפשרית – שלטי אזהרה מסייעים לכם להרחיק אנשים זרים מאזורי סכנה אבל גם מסייעים מאוד בהעלאת המודעות של העובדים בכל רגע נתון ובמיוחד באזורים ורגעים בהם הם חייבים להגביר את מידת הזהירות שלהם, ובתנאי שאתם תולים את השלטים במקומות הנכונים להשגת מטרה זו.
  4. תנו לגובה את הכבוד המגיע לו – גם עבודה בגובה 2 או 3 מטר נחשבת לעבודה בגובה. גם נפילה מגובה כזה יכולה להוביל לפציעה קשה ומעבר לכך. גם בעבודה על גג רעפים וגם בטיפוס על סולם בגג של בית פרטי, יש לשמור על כללי הבטיחות בדיוק כמו בגובה בניין של 30 קומות.
  5. גדרו את אזור העבודה – גדרו את אתר הבנייה כולו וודאו שלא נכנסים אליו עוברי אורח בלתי מורשים שיכולים להיפגע מנפילת חפצים מגובה רב ואף לגרום בעצמם, בשגגה או בזדון, נזק למערכות התמיכה של העובדים בגובה

עבודה נכונה עם אמצעי הרמה

  1. וודאו קיבוע של אמצעי הרמה – שימוש באמצעי הרמה הוא שכיח מאוד בעבודה בגובה נמוך יחסית ובגובה בינונית ומיועד לסייע בנשיאת חומרי גלם וכלים מעלה. יש לבדוק את תקינות האמצעים ותקינות הקיבוע שלהם לקיר המבנה. כאשר מדובר על מנופים, כלל זה הופך לקריטי הרבה יותר וסביב הקמת מנוף יש להפעיל צוות שלם של אנשי הנדסה שאחראים על הקמת המנוף, קיבועו וביצוע שלל בדיקות לגבי יציבותו וחוזקו המבני.
  2. התאימו את הציוד הנדרש לפרויקט – לא בכל פרויקט פיגומים קבועים הם הפתרון המתאים. לעיתים ראוי יותר להשתמש בפיגומים ממוכנים או בפיגומים תלויים, והדברים נכונים לגבי כל אמצעי הבטיחות והכלים המקצועיים המשמשים את העובדים בשטח. יש לוודא התאמה מקסימלית בין הציוד שבו נעשה שימוש ובין התנאים שלהם זקוקים העובדים על מנת לשמור על בטיחותם.
  3. שמרו על תודעת בטיחות גבוהה – חשבו על דרכים יצירתיות לשמור על תודעת הבטיחות של העובדים בכל רגע נתון. שילוט כאמור, יכול להוות כלי חשוב למטרה זו, אך בכדי להימנע מהתעלמות וראייה סלקטיבית, מעת לעת יש לחדש את הכלים בהם אתם משתמשים בכדי להגביר את תודעת הבטיחות.

אנשי מקצוע

  1. שמרו על קשר עם גופי בטיחות – שמרו על קשר רציף עם משרד העבודה והמוסד לבטיחות וגהות, קבלו עדכונים ובאופן כללי, הקפידו לחיות את נושא הבטיחות על בסיס קבוע.
  2. היעזרו באנשי מקצוע – וודאו כי כל המתקנים, הציוד והכלים עוברים ביקורת של אנשי מקצוע ומהנדסים על מנת שתוכלו להיות בטוחים כי הכל מורכב ופועל בצורה תקינה ועל פי הכללים והעקרונות המקצועיים.
  3. שמרו על הבטיחות בראש מעייניכם – חשובה יותר מהעבודה שאתם עושים בגובה היא מידת הזהירות שבה אתם נוקטים בכדי שתוכלו להמשיך ולחיות עם בריאות מלאה גם אחרי שהעבודה הזאת תסתיים
  4. אל תקלו ראש בשום דבר שקשור לעבודה בגובה – גם כלל הבטיחות הקטן והשולי ביותר יכול להציל חיים, לא פחות מכללים גדולים וגרנדיוזיים.
  5. זכרו שלכם זה כן יכול לקרות – תאונות קורות לכולם, אבל הן קורות הרבה יותר למי שחושב שהן לא יכולות לקרות לו. זכרו תמיד שתאונות יכולות לקרות לכולם ואל תתנו להן לקרות במשמרת שלכם.

סיכום

עבודה נכונה בגובה הוא מרכיב מפתח לשמירה על בטיחותם, בריאותם וחייהם של העובדים בשטח. אם אתם עובדים בגובה, הפנימו ושננו את האמת הפשוטה ולפיה אתם הרבה יותר חשובים מאשר כל עבודה שאתם מבצעים בגובה, לבטח לבני המשפחה שלכם. הקפידו לשמור על עצמכם ולעולם אל תעשו פעולות שיכולות להציב אתכם בסכנה. סכנה קטנה על פני הקרקע, הופכת לסכנה עצומה בגובה.

האם ניתן לבצע הדרכות באופן עצמאי?

אחרי שאמרנו את כל מה שאמרנו על הנושא של מדריך עבודה בגובה מוסמך המעביר קורס עבודה בגובה, כדאי לציין שבהחלט יש מקום לבצע הדרכות עצמאיות פנים ארגוניות על מנת להטמיע את נושא הבטיחות בקרב העובדים. הדרכות אלה יכולות להתבצע בין הדרכה מקצועית אחת לאחרת, והן צריכות בעיקר לכלול עקרונות במטרה לרענן את זכרון העובדים בנושא בטיחות עבודה בגובה. את החומרים החשובים, את ההוראות המדויקות ואת האמצעים הנדרשים יש ללמד את העובדים במסגרת הדרכה מקצועית על ידי מדריך מוסמך בלבד.

מדריך עבודה בגובה מוסמך הוא איש מקצוע לכל דבר ועניין, ובהתאם לכך גם רמת השכר שלו וההערכה לה הוא זוכה בקרב ענף הבנייה והתשתיות. נושא העבודה בגובה הוא נושא חשוב שכרוך בחיי אדם, ולכן חשוב שהדרכות שניתנות בתחום, תהיינה מבוססות על עקרונות מוסכמים ומוחלטים הנמצאים תחת פיקוח של גורם מרכזי, ובמקרה זה משרד התמ"ת. בפנייה לכיוון זה, וודאו שמוסד הלימודים בו בחרתם ללמוד רשאי גם להסמיך אתכם בתחום זה.

מדריך עבודה בגובה מוסמך 

ההדרכות עבודה בגובה ניתנות באמצעות המוסדות המוסמכים ע"י אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת,  ובהתאם לדרישות "תכנית לימוד להדרכות עובדים בגובה" של אגף הפיקוח על העבודה. ההדרכה בנויה לקבוצה של 10 משתתפים, לכל היותר, לכל מדריך.

 

הדרכה והכשרה לעבודה בגובה

כל מעסיק או אחראי, המעוניין לבצע עבודה בגובה, חייב לספק לעובדיו הדרכה לביצוע עבודה בגובה, באמצעות מדריך לעבודה בגובה הרשום במרשם המנהל  ובנוסף, לספק לו את כל הציוד הנדרש לביצוע העבודה כאשר הציוד במצב תקין ומותאם לעובד.

 בסיום ההדרכה, מקבל העובד אישור המעיד על הדרכתו וחתום בידי העובד המאשר את ביצוע ההדרכה והמדריך עבודה בגובה.  באישור זה רשומים: תוקף המינוי ותחומי העבודה  בגובה המותרות לאותו עובד.

האישור נמסר לעובד המוכשר כעת לביצוע עבודה בגובה והוא מחויב להציגו בפני המעסיק או לאחראי העבודה.

מדריך לעבודה בגובה איך בוחרים מדריך מתאים

עבודה בגובה. היא אחת הסיבות העיקריות למוות  ופציעות חמורות בשטחי בניה.

בין המקרים הנפוצים ביותר כלולות נפילות מסולמות דרך משטחים שבירים. "עבודה בגובה", פירושה עבודה בכל מקום שבו- במידה ואין אמצעי זהירות במקום- אדם מסוגל ליפול מרחק העלול לגרום לפגיעה.

מדריך זה מתאר מה אתם, כמעסיקים, צריכים לעשות כדי להגן על העובדים שלכם מנפילה מגובה. בנוסף, מדריך זה שימושי למועסקים אשר מעוניינים ללמוד עוד על עבודות בגובה וכיצד להימנע מפגיעות.

 

10 טיפים ממדריך עבודה :למעסיק ולמנהל הפרויקט

 וודאו כי לכל עובד באתר שלכם יש רישיון עבודה בגובה

הימנעו לחלוטין– תמיד השתדלו להימנע מעבודה בגובה במידת האפשר, טיפ זה אמנם נראה כמובן מאליו, אך מדוע להעמיד את עצמכם בסכמה מיותרת?

הימנעו מסכנות בהתאם להנחיות מנהל עבודה ומדריך עבודה בגובה– במידה ולא ניתן להימנע לחלוטין מעבודה בגובה, עשו ככל שביכולתכם למנוע את נפילתכם ואת נפילת הסובבים אתכם. השתמשו בציוד המתאים ביותר לעבודה זו או נקטו באמצעי זהירות אחרים למניעת נפילות.

צמצמו את הנפילה– במידה ולא ניתן למנוע לחלוטין את סכנת הנפילה, יש לצמצם את המרחק ואת השלכות הנפילה, ע"י נקיטת אמצעי זהירות ושימוש בציוד מתאים ואיכותי.

תכננו את העבודה– חשבו ותכננו לטווח הארוך את העבודה שלפניכם. שימו לב כי אתם לוקחים בחשבון מצבים שונים וכי העבודה מתוכננת כראוי, וודאו כי יש לכולם אישור עבודה בגובה.

העריכו את הסכנות– שימו לב כי אתם מבצעים הערכת סיכונים של העבודה ושל מצבים שונים אשר עלולים לקרות. שימו לב לקחת בחשבון מצבי חירום ופינויים.

וודאו כי קיים כל ציוד העבודה בגובה הנדרש לצורך ביצוע העבודה.

 מדריך מוסמך לעבודה בגובה עידן בגובה

סדר עדיפויות– שימו לב כי אתם נותנים עדיפות לאמצעי "הגנה קולקטיבית" על פני אמצעי "הגנה אישית".

כישורים והסמכות– וודאו כי כל העובדים המעורבים בעבודה בגובה הינם בעלי מקצוע מוכשרים, כלומר בעלי הכישורים, הניסיון והידע הדרושים לעבודות בגובה, אשר עברו קורס הכשרה ע"י מדריך מקצועי, ובעלי כל האישורים וההסמכות הדרושים לעבודה בגובה.

הגנה וביטחון– נקטו בצעדים המתאימים, על מנת להבטיח הגנה וביטחון בשטח הבניה שלכם, אשר ימנעו נפילת עצמים או חומרים על העובדים ויגרמו לפציעות ואף למוות.

גגות שבירים– הישמרו במיוחד מגגות בעלי שטח שביר, אשר העובדים עלולים לשבור, לקרוס להיפצע עקב הנפילה מהם.

בדקו ובחנו– יש לבדוק כל ציוד לפני השימוש בו, במיוחד אם שהה בתנאים העלולים להזיק לו. ציוד תקול הוא סכנה אימתנית האורבת לפועלים, במיוחד בתנאי עבודה בגובה

לפני התחלת עבודה בגובה, עליכם לעקוב אחר השלבים הבאים:

  • אם ניתן מבחינה מעשית לא לעבוד בגובה, השתדלו להימנע מכך
  • במידה והעבודה חייבת להיעשות בגובה, הימנעו מנפילות ע"י ביצוע העבודה במקום קיים ובטוח או בסוג הציוד המתאים
  • במידה ולא ניתן להעלים את סיכון הנפילה, מזערו את מרחק והשלכות הנפילה ע"י שימוש בסוג הציוד המתאים

האם באפשרותכם להימנע מעבודה בגובה? במידה ולא, השתדלו להימנע מסיכונים ע"י:

עשיית מרבית העבודה מן האדמה. לפניכם מספר דוגמאות:

  • השתמשו בכלים הנישאים לגובה וניתנים לתפעול מן האדמה, על מנת להימנע מטיפוס על סולם או מעלית
  • התקנת כבלים באזור הקרקע
  • הורדת התאורה לאזור הקרקע
  • הרכבת אמצעי הגנה באזור הקרקע

האם באפשרותכם להימנע מנפילה? במידה ולא, השתדלו להקטין את הסיכוי ע"י:

  • שימוש במקום עבודה בטוח, כגון אזור עם גג יציב שאינו שביר ומעקה בטיחות היקפי
  • שימוש בציוד עבודה למניעת נפילות
  • מעלית עבודה מאובטחת
  • פיגומים
  • הנחיית העובדים לתנוחות זהירות בעת עבודה

האם באפשרותכם למזער את מרחק הנפילה ו/או את השלכותיה?

הסיכון בנפילה עדיי ישנו, אך ניתן לנקוט בצעדים מסוימים, על מנת למזער את מרחק והשלכות הנפילה:

  • רשתות בטיחות ומערכות נחיתה רכות, למשל כריות אוויר, המותקנות בסמוך לאזור העבודה
  • גישה לחבל תמיכה ומיקום, בעת עבודה על חזית המבנה
  • מערכת לעצירת נפילות, המבוססת על נקודת עוגן ורתמה

שימוש בסולמות

עבור משימות בעלות סיכון נמוך, ניתן ואף מומלץ להיעזר בסולמות, אשר מהווים פתרון מעשי ונכון במקרים רבים. במידה ולאחר הערכת המצב, הגעתם למסקנה כי השימוש בסולם הוא הנכון ביותר, יש מספר אמצעי זהירות שיש לנהוג כאשר משתמשים בסולם:

  • יש להשתמש בסוג הסולם הנכון
  • יש לתת רק לעובדים מוסמכים לבצע עבודות על הסולם ולספק הסמכה מתאימה לכלל העובדים ופיקוח.
  • יש לעשות שימוש בטוח בציוד אשר סופק לכם

** החוק אוסר על העסקת עובד אשר לא עבר הסמכה ולא קיבל את האישורים הנדרשים לעבודה בגובה. זוהי חובת המעביד, ועליו לספק לעובדיו הכשרה מקצועית בתחום. במידה ותתרחש תאונת עבודה ולעובד לא תהיה את ההסמכה ואת האישורים המתאימים לעבודה בגובה, חברת הביטוח עלולה לסרב לשלם פיצויים עבור פגיעה בנפש וגם ברכוש.

נאמן בטיחות

על מי התקנות חלות?

במידה ואתה מעסיק או אחראי על עבודות בגובה (לדוגמא: קבלן או בעל מפעל), תקנות אלה חלות עליך.

כל פלטפורמה עבודה המשמשת לעבודות בנייה, אשר ממנה עובד עלול ליפול נפילה של מעל 2 מטרים, חייבת בבדיקה:

  • לאחר הרכבה (לא משנה מה צורתה)
  • לאחר כל אירוע העלול להשפיע על יציבותה
  • שלא תעלה על מרווח של 7 ימים בין כל בדיקה

*במידה ומדובר בפלטפורמה ניידת, אין צורך לבצע תיעוד ובדיקה בכל פעם אשר מזיזים אותה למיקום חדש בגבולות האתר.

מה חייבים העובדים לבצע?

לכל עובד יש חובות משפטיות כלליות לקחת אחריות על עצמם ועל אחרים, אשר עשויים להיות מושפעים מן הפעולות שלהם, ולשתף פעולה עם המעסיקים שלהם על מנת לאפשר להם לדאוג לחובת הביטחון והבריאות שלהם.

בין חובות העובדים:

  • לדווח על כל מפגע בטיחותי אותו הם מזהים, לאחראי שלהם
  • לעשות שימוש נכון בציוד הביטחון אשר סופק להם, לפי ההכשרה אותה עברו (אלא אם כן הם חושדים כי פעולה זו עלולה להיות לא בטוחה- במצב כזה חובתם היא להמתין עם השימוש עד קבלת הוראות נוספות)

בנוסף, על כל עובד להתייעץ עם האחראי או המעסיק שלו בכל נושא הנוגע לביטחונו ובבריאותו, בזמן נכון (לפני פעילות העלולה לסכנו). בין הנושאים שיש להתייעץ עם המעסיק או האחראי:

  • סיכונים הנוצרים עקב העבודה
  • הצעות לפתירת סיכונים אלה, כגון: הוראות או הכשרה נוספת
  • דיווח על מצב נפשי או פיזי לקוי לעבודה בגובה (עייפות, שימוש באלכוהול או סמים וכו')

מעסיקים וקבלנים רבים מתייעצים עם עובדיהם, עקב יכולתם לשים לב לסכנות אשר עשויות לחמוק מעיניהם. בנוסף, העובדים עשויים להציע פתרונות יעילים לצמצום והעלמת סיכונים אלה.

האם עובד בגובה חייב בבדיקות רפואיות?

אין אזכור מפורש בתקנות, כי עובד בגובה חייב לעבור בדיקות רפואיות, אך ישנו סעיף בתקנה "תנאים להעסקת עובד בגובה" אשר קובע מגבלה לעובד בעל ליקוי גופני או נפשי. להלן ציטוט:

" העובד אינו במצב העלול לסכן אותו או את העובדים עמו, לרבות כתוצאה מהשפעת סמים, או משקאות משכרים, או מחמת ליקוי גופני או נפשי, ואם הוא במצב כאמור, המבצע לא ידע ולא יכול היה לדעת על כך."

הדרך היחידה לוודא כי העובד אינו סובל מליקויים אלה, היא ע"י ביצוע בדיקה רפואית.

.

 הדרכות עבודה בגובה- הדרך היעילה למניעת תאונות עבודה

מרבית תאונות העבודה מתרחשות כתוצאה מחוסר ידע לגבי עבודה בגובה. הדרכות עבודה בגובה הכולל בין היתר הדרכת בטיחות לעובדים בנושאי עבודה בגובה מבטיחה שמירה על בטחון העובד במהלך העבודה ושקט למעסיק. ההדרכה משולבת חומר עיוני ומעשי כולל תרגול בפועל.

 

.

 

 

מדריך עבודה בגובה

מדריך עבודה בגובה הוא קורס אשר נועד להכשיר את המדריך כיצד לעבוד נכון וממוגן בעבודות אשר מצריכות גובה, על מנת לקבל את ההסמכה כמדריך, על התלמיד לעבור קורס מדריך עבודה בגובה ולעמוד בו בהצלחה. בסיום הלימודים מקבל הבוגר רישיון להיות מדריך עבודה בגובה, תפקיד עם אחריות רבה כלפי העובדים תחתיו. במאמר זה תמצאו את כל מה שאתם צריכים על מנת להיות מדריכי עבודה בגובה. המאמר מרכז את כל המידע שאתם צריכים על מנת להיות מדריכי עבודה בגובה.

מהו קורס מדריך עבודה בגובה?

קורס מדריך עבודה בגובה הוא קורס אשר מכשיר מדריכים לעבוד בעבודות גובה שונות. בקורס זה לומדים התלמידים כיצד להיות מדרכי עבודה בגובה, הם מתמקצעים בנושא עבודה מסוים שהם אמורים לעבוד בו ומתנסים בשטח במשימות שונות. ההתנסות בשטח נותנת להם בסופו של דבר את הניסיון הנדרש על מנת להיות מדריכי עבודה ולהדריך את העובדים תחתיהם. מדובר על תפקיד עם אחריות רבה בה אנו אחראים על חיי העובדים שלנו בעת העבודה בשטח.

למי מתאים קורס מדריך בגובה?

קורס מדריך עבודה בגובה מתאם לכל אדם אשר מעוניין לעבוד בתור מדריך עבודה בגובה. אוכלוסיית היעד של קורס זה כוללת לרוב: ממוני בטיחות, מהללי עבודה, עובדים בעלי ניסיון מתאים הנדרש בתקנות של שנתיים בתחום העבודה בגובה.

מהם תנאי הקבלה לקורס מדריך בגובה? תנאי הקבלה לקורס כוללים עמידה בדרישות הסף של משרד התמ"ת, דרישות אלה כוללות עמידה בהצלחה בקורס מדריך עבודה בגובה של אחד מתי מביה"ס המאושרים להדרכת מדריכי עבודה בגובה המאושר ע"י משרד הכלכלה. הקורס אורך חמישה ימים והינו 43 שעות. בתום הקורס לאחר שעבר בהצלחה את הבחינות של משרד התמ"ת מקבל התלמיד את ההסמכה להיות מדריך עבודה בגובה.

אילו נושאים נלמדים בקורס מדריך גובה?

מאחר שישנם לא מעט סוגי מדריכי גובה, הקורס מדריכי עבודה בגובה מכשיר את התלמידים שלו בשמונה נשואים בסיסים עפ"י תקנות העבודה בגובה. נושאים אלה כוללים: מבוא כללי להכרת הציוד, סולמות, פיגומים, במות הרמה, סלי הרמה, גגות ( שבירים, חלקים ומשופעים), קונסטרוקציות, מקום מוקף.

כמה זמן אורך הקורס?

הקורס אורך חמישה ימים במתכונת של יום בשבוע. מדובר על יום לימודים ארוך של 9 שעות בו מעבירים כמות עצומה של חומר הן תיאורטי והן מעשי לבוגרים לעתיד. התלמידים מתנסים במהלך הקורס בעבודות השונות ובכך צוברים ניסיון בסיום הקורס עצמו.

אילו מבחנים יש לעבור במהלך הקורס?

במהלך הקורס על התלמיד לעבור מבחנים עיוניים במספר מקצועות וכן מעשיים. רק מעבר בהצלחה של המבחנים העיוניים והמעשים תזכה את הבוגר בתעודת הסמכה של מדריך עבודה בגובה. כמו כן חובה להיות נוכח בכל השיעורים.

אילו תעודות ניתנות בסיום הקורס?

בסיום הקורס מדריך עבודה בגובה ניתנת תעודת הסמכה המאושרת ע"י משרד הכלכלה ומשרד התמ"ת, אשר מקנה לבוגר רישיון תעסוקה בתור מדריך עבודה בגובה. וזאת לאחר שסיים את לימודיו בהצלחה ועבר את כל המבחנים בהצלחה.

מהי מטרת הקורס מדריך לעבודה בגובה?

מטרת הקורס מדריך לעבודות בגובה הוא להעניק כלים מעשיים ותיאורטיים בנושא עבודות בגובה בהתאם לתוכנית המאושרת ע"י אגף הפיקוח על העבודה במשרד התמ"ת. הודות לכלים אלו ניתן להציל חיי עובדים רבים ולמנוע תאונות עבודה כולל מוות מיותר.

אפשרויות התעסוקה כמדריך עבודה בגובה

לאחר סיום הקורס מדריך עבודה בגובה עומדות בפני הבוגר אפשרויות תעסוקה מגוונות. אפשרות אחת היא לעבוד בתור שכיר בחברה גדולה ומכורת או לעבוד בתור עצמאי פרילנסר עם מגוון נרחב של לקוחות. המדריך יכול להעביר קורסים במסגרת בית הספר

מהם תחומי העבודה המחייבים הכשרת מדריך מוסמך לעבודה בגובה?

התחומים המחייבים הדרכה מוסמכת הם: עבודה בגובה על גגות, עבודה בגובה על פיגומים נייחים, עבודה בעת גיזום וטיפול בעצים, עבודה על סלים להרמת אדם, עבודה בעת הקמת במות וגשרים של הגברה או תאורה, עבודה על במות הרמה מתרוממות, עבודה במבנה קונסטרוקציה או על פיגומים ממוכנים. כל אחד מתחומי העבודה מחייבת הדרכה מסודרת בהתאם לסוג העבודה ובהתאם לתקנות העבודה לגובה.

למה חשוב לעבור קורס עבודה בגובה למדריכים?

אם אתם רוצים להיות מדרכי עבודה לגבוה בין אם זה בביה"ס או במפעלים, אתם חייבים לעבור קורס שייתן לכם את ההכשרה להיות מדריכים. מעבר לכך, למדריכים בעבודה בגובה יש אחריות רבה כלפי העובדים תחתיהם ועל כן הם מחויבים לעמוד בכל תקנות הבטיחות בגובה של משרד התמ"ת. כלומר מדובר על תפקיד בעל אחריות רבה אשר מונעת תאונות עבודה רבות בשטח. מעבר לכך, המדריך הוא זה שמעביר את החומר ומדריך אנשים לעתיד במקצוע, לכן הוא חייב לשמש דוגמא חיובית ולעורר עניין וסקרנות בקרב תלמידי ביה"ס.

מעוניינים לערוך יום הדרכה בנושא עבודה בגובה לעובדים שלכם? אתם זקוקים לצוות מדריכי עבודה בגובה שהוסמכו להדריך בתחום זה. בכל הקשור להסמכת מדריכי עבודה בגובה משרד התמ"ת הוא הגורם המורשה להעניק את ההסמכה, שמסמיך בתורו את בתי הספר שמלמדים את המקצוע. מאחר ומדובר בתחום בעל רגישות גבוהה לנושא הבטיחות, חשוב שתתנו לעובדים שלכם דוגמא אישית ותתנהלו בנושא באופן מוקפד ומקצועי.

מהי ההסמכה הנדרשת למדריכי עבודה בגובה?

כאמור, בכל הנושא של הסמכת מדריכי עבודה בגובה משרד התמ"ת הוא הגוף הרשמי שרשאי להסמיך את המדריכים, והוא עושה זאת בצורה עקיפה בכך שהוא מסמיך את מוסד הלימוד. המשמעות היא שאנשים המעוניינים להפוך למדריכי עבודה בגובה, חייבים לוודא כי המוסד בו הם לומדים את המקצוע, מוסמך לעשות כן על ידי משרד התמ"ת. הסמכה זו נועדה לוודא כי התלמידים המשתתפים בקורס לומדים את כל הנושאים אותם דורש משרד התמ"ת בתחום זה. ישנם מוסדות לימוד שמוסיפים נדבכים נוספים על מקצועות החובה המוכתבים על ידי משרד התמ"ת, אך כולם מחויבים למינימום הנדרש על ידו.

מדוע חשוב להעביר יום הדרכה על ידי מדריכים מוסמכים בלבד?

אם אתם מחליטים לערוך יום הדרכה בנושא עבודה בגובה לעובדים שלכם, המשמעות היא שאתם מבינים את חשיבות הנושא, ורוצים להמחיש את החשיבות הזאת גם לעובדים שלכם, ולהטמיע בהם תרבות של בטיחות וזהירות. כדי להשיג את המטרה, אתם צריכים להבטיח שההדרכה אותה הם יקבלו תכלול את כל היקף החומר הנדרש על מנת לעלות לגובה בצורה בטוחה ולבצע את העבודה עם כל האמצעים הנדרשים ועל פי כל הכללים הנדרשים.

בכך תוכלו להיות בטוחים אך ורק אם תבחרו להעביר את יום ההדרכה בליווי מדריך עבודה בגובה משרד התמ"ת, שבוודאות עברו את ההכשרה הנדרשת לשם כך. מדריכים אלה צריכים להיות בעלי מעגלי ידע רחבים יותר מאשר אלו שאותם הם מעבירים לעובדים שלכם, ורק מדריכים שהוסמכו על ידי משרד התמ"ת, מחזיקים במעגלי הידע הללו באופן וודאי. כמו כן, מדריכים אלה לומדים במסגרת הכשרתם מתודולוגיות הדרכה המיועדות בדיוק למטרה זו, לרבות הדרכה פרונטלית, הדרכה מעשית, הדגמת שימוש באמצעי בטיחות, התמודדות עם מצבי חירום וכן הלאה. כל זאת במסגרת קורס עבודה בגובה על פי הנהלים והתקנות

מדריכי עבודה בגובה בפיקוח משרד התמ"ת

לבסוף, חשוב להבין שבנושא בטיחות ישנה חשיבות רבה לדוגמא האישית שאתם נותנים לעובדים שלכם, ועצם ההקפדה שלכם על זהות המדריכים שיעבירו להם את החומר הנדרש, מלמדת אותם עד כמה אתם לוקחים את העניין ברצינות, ועד כמה אתם מצפים מהם שגם הם ינהגו כך.

עולם הבנייה עמוס בהכשרות מקצועיות וקורסים מקצועיים, אך בכל הנושא של עבודה בגובה, בהכשרת מדריכי עבודה בגובה משרד התמ"ת הוא שמסמיך אותם ומעניק להם את הרישיון לעסוק במקצוע. בעריכת יום הדרכה לעובדים שלכם אתם רוצים אך ורק את המדריכים האלה עומדים מול העובדים שלכם.

 

אם אתם מחפשים איש מקצוע שיעביר לעובדים שלכם הדרכה בנושא עבודה בגובה, אתם רוצים לוודא שאתם בוחרים מדריך עבודה בגובה רשום, בעל ההסמכה הנדרשת ממשרד התמ"ת ובעל תעודה רשמית המעידה על סיום קורס מדריכי עבודה בגובה. תחום זה נחשב לתחום חשוב וקריטי עבור בטיחות העובדים, ולכן חשוב שההדרכה תבוצע בצורה מקצועית, תעביר את הדברים בצורה נכונה ולא תשמיט מהעובדים שום פרט שיוכל לסייע להם לשמור על עצמם.

מטעם מי ניתנת הסמכה מדריך עבודה בגובה רשום  להסמכות בגובה ?

בישראל מתרחשות לא מעט תאונות במסגרתן נופלים אל מותם פועלי בניין ותשתיות בגין אי ציות לכללי בטיחות בסיסיים. בהתאם לכך, הוסמך משרד התמ"ת לפקח על כל נושא העבודה בגובה ובכלל זה להסמיך מדריכים מקצועיים שיעבירו קורסים, ימי עיון וימי ריענון לעובדים בענפים אלה. משרד התמ"ת עצמו מסמיך מוסדות לימוד שיעבירו את הקורס בכפוף לשורה של נושאים אותם חייב המוסד ללמד במסגרת הקורס. מדריכים שהשלימו את לימודיהם במוסדות אלה, מקבלים תעודת מדריך עבודה בגובה רשום עם סיום הלימודים, ויכולים להשתלב במקצועות ההדרכה בענפי הבניין והתשתיות.

למה חשוב להתעקש על מדריך רשום?

הדרכת עבודה בגובה חייבת לעמוד במספר קריטריונים על מנת שתהיה יעילה ולבטח על מנת שלא תיצור יותר נזק מאשר תועלת. כך למשל, המדריך חייב לוודא שהוא מדריך את העובדים על כל אמצעי הבטיחות שעומדים לרשותם ועל הדרך הנכונה להשתמש בהם. עליו לוודא שהוא מעביר לעובדים את כל המידע הדרוש להם על מנת לנהל שגרה של בטיחות בזמן עבודה בגובה, ועליו לוודא שהעובדים מקבלים ערך מוסף שיאפשר להם להטמיע את נושא הבטיחות כחלק מתפקידם המקצועי. לכם זה אולי לא אומר הרבה, אבל מדריך עבודה בגובה רשום המעביר קורס עבודה בגובה יודע בדיוק במה מדובר ויודע בדיוק כיצד לבנות מערך שיעור על מנת להבטיח את כל אלה. מדריכים שאינם רשומים הם למעשה מדריכים שאינם מוסמכים לעבוד בתחום, ואין לדעת אם מה שהם אומרים לעובדים שלכם הוא מספיק ואם הוא לא יוצר עבורם יותר סכנה מאשר בטיחות.

היכן אפשר למצוא מדריך עבודה בגובה רשום?

מדריכי עבודה בגובה עובדים בשורה של חברות ייעוץ והדרכה בענפי הבניין והתשתיות, וכן במוסדות לימוד המלמדים את מקצועות הבניין והתשתיות. כמו כן, ישנם מדריכים עצמאים שמספקים את שירותי ההדרכה שלהם ישירות לקבלני בניין ותשתיות, וגם אותם תוכלו להזמין ליום עיון או ריענון לעובדים, ובתנאי שבדקתם שהמדריך שמגיע אליכם הוא אכן מדריך עבודה בגובה רשום.

בהזמנת הדרכה בנושא עבודה בגובה, חשוב לוודא אם כן, כי אתם מזמינים מדריך עבודה בגובה רשום, שקיבל את ההסמכה הנדרשת ממשרד התמ"ת. פרט קטן ולכאורה שולי זה, יבטיח כי העובדים שלכם מקבלים את כל הכלים הדרושים להם על מנת לשמור על בטיחותם ועל בטיחות הסובבים אותם בזמן עבודה בגובה.

 

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!