הדרכה לעבודה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

הדרכה לעבודה בגובה – לא עולים לפני שעוברים

בימים בהם ענף הבנייה נאלץ להתמודד עם תאונות עבודה קשות שגובות את חייהם של פועלים רבים, הדרכות עבודה בגובה הופכות לרכיב מציל חיים. מאחר ותוחלת הסיכון בכל עלייה לגובה, היא דבר שקיים במגוון מקצועות שאינם רק באתרי הבנייה, רמת הבטיחות חייבת להיות מקיפה. במאמר הבא, נביא לכם הקבלנים והעובדים, את כל מה שקריטי לדעת בנוגע להדרכות אלו, כדי שתוכלו למנוע את התאונה הבאה.

סוגי הדרכות ועבודות בגובההדרכה לעבודה בגובה

תקנות הבטיחות בעבודה בגובה, מקורן בשנת 2007 והן אלו המכילות את כל התקנות והנהלים לעבודה נכונה במפלסים שגובהם למעלה משני מטרים. התחומים המקצועיים בהם נדרש רישיון עבודה בגובה, הם רחבים ונפרשים על פני  עבודות במגוון משטחים ובתנאים שונים ומורכבים. מהסיבה הזו, גם אופן ההדרכה משתנה בהתאם לסוגי העבודה השונים ביניהם:

עבודה על סולמות:

ביצוע משימות ופעילויות על סולם שגובהו מעל לשני מטרים או עשוי עץ, כאשר בכל רגע נתון עומד עליו עובד אחד בלבד והוא מונח על משטח יציב. בנוסף, נהלי העבודה על סולמות כוללים גם הגבלת משקל.

עבודה על במות הרמה:

במות הרמה הן משטחי עבודה קשיחים שמרימים את העובדים באמצעות מנגנונים מכניים וחשמליים אשר מתחברים לחלקיו השונים של הבניין ומהם מתבצעת העבודה בגבהים שונים.

עבודה על פיגומים עצמאיים:

משטחי עבודה יציבים שאינם מחוברים לבניין ומהווים חלק נפרד ועצמאי. הפיגום העצמאי יכול להיות נייד או קבוע ונדרש שמשטח העבודה יתחבר לתשתית יציבה.

עבודה על גבי קונסטרוקציה:

עבודות על גבי שלד המבנה או מסבך מתכת, מוגדרות כעבודה על גבי קונסטרוקציה ונפוצות בשלבי הבנייה השונים, עבודות תחזוקה, הקמת מבנים ועוד.

 

על מנת לבצע עבודות על משטחים אלו ונוספים, נדרשת תעודה המעידה על כך שהעובד עבר קורס עבודה בגובה . פרט לכך, נדרש שמצבו הפיזי של העובד יהיה תקין ושאינו נמצא תחת השפעת חומרים שונים או בעל לקויות פיזיות או נפשיות שמונעות ממנו את ביצוע המשימה באופן בטוח.

כיצד מתבצעות ההכשרות וההדרכות?לימודי הדרכה לעבודה בגובה

קיים הבדל בין קורס הכשרה לעבודה בגובה לבין הדרכת לעבודה בגובה. בעוד שהקורס הוא השלב הראשוני בדרך לעבודה בגובה, ההדרכה היא נלווית לקורס ואינה פוטרת את העובד מלקחת בה חלק. הדרכות אלו, מבוצעות על ידי מוסדות מוסמכים אותם ניתן למצוא בפריסה ארצית החל מהצפון הרחוק ועד לנקודה הדרומית ביותר בארצנו.

בעת ההדרכה, מגיע איש מקצוע שעבר הסמכה ייחודית על ידי אחד המוסדות שלו תעודה המאפשרת לו להעביר הדרכות שונות בתחום העבודה בגובה. נושאי הלימוד השונים, מותאמים לסביבת העבודה ונחלקים למספר תתי נושאים ביניהם – עבודה על סולמות וסלים, עבודה על פיגומים מסוגים שונים ועבודה בחללים מאתגרים.

אופן ההדרכה, מותאם לסביבת העבודה ומתבצעת במקום בו נמצאים העובדים ומיועדת למספר של עד עשרה משתתפים. התכנים בה, נחלקים לשניים תיאורטי ומעשי כאשר ניתן דגש מיוחד על הפן המעשי בעבודה בגובה. בתום ההדרכה, יקבלו העובדים שהשתתפו בה כרטיס המתיר להם לבצע משימות שונות במפלסים העולים על שני מטר. כמו כן, ניתן דגש מיוחד על הציוד הקיים במתחם שמהווה חלק בלתי נפרד מהעלייה לגובה.

הכשרת המדריכים גם היא מהווה חלק בלתי נפרד מההסמכה הכללית. מאחר והדרכות אלו הן קריטיות וביכולתן להציל חיים, עובד בחברה או קבלן שאינו מוכר על ידי משרד התמ"ת כמדריך עבודה בגובה, לא יוכל להעביר את ההדרכה לעובדיו. מכאן, שבכל הנוגע להדרכת עבודה בגובה יש להשתמש רק בשירותיו של איש מקצוע מוסמך שרשאי להעביר הדרכות מן הסוג הזה.

 

מתי נדרש ריענון?הדרכה בגובה בעבודה

מאחר ומדובר בעבודות שככל שלעובד ניסיון רב בהן, כך גם הסיכוי שהעבודה תתבצע באופן אוטומטי, ישנה חשיבות רבה להדרכת ריענון. הסיבה לכך היא שכולנו נוטים לשכוח דברים מסוימים ולהסתמך על הניסיון שלנו בלבד. במקצועות רבים, אין בעיה בכך וניסיון מקצועי אף עשוי לייעל ולשכלל את תהליכי העבודה, אבל כשמדובר בבטיחות, אסור אף פעם להקל ראש.

ביצוע הדרכת ריענון, נדרשת לחידוש אישור העבודה וצריכה להתקיים עוד לפני פקיעת תוקפו של האישור המקורי. מאחר ובמקרה זה אין מדובר בהדרכה כוללת ומקיפה, הנחיות הגורמים המוסמכים קבעו כי משך הריענון יהיה מחצית מההדרכה המקורית. שימו לב, שכדי שאכן תזכו להדרכה מקוצרת נדרש שאכן תתקיים לפני פקיעת התוקף שכן במידה ולא, תיאלצו לעבור הדרכה רגילה בהיקף מלא.

תפקידו של הריענון כשמו כן הוא – לרענן את זיכרונם של העובדים בכל הנוגע לבטיחות בעבודה בגובה. במקצועות מסוימים כמו גולשי בניין ומנהלים מקצועיים, נדרשת גם בדיקה רפואית של רופא תעסוקתי בטרם יתבצע הריענון. הנימוק לכך הוא שמדובר במשימות בעלי סיכון מוגבר ולכן נדרשת גם תקינות בריאותית מלאה.

להדרכות עבודה בגובה והדרכות הריענון המקוצרות, מטרות שונות מלבד הבטיחות. ביניהן ניתן למצוא את הנחלת התנהגות בטוחה בגובה למניעת נפילות ותאונות וריענון הידע הנוגע לציוד הגנה אישי והדרכת עובדים לבטיחות בעבודה.

ציוד ההגנה

הוא כל אותם אביזרים שבלעדיהם לא ניתן לעלות לבצע משימות בגובה. הרכיבים החשובים ביותר הם כמובן רתמות הגוף, החבלים ובולמי הנפילה אולם הם לא היחידים. ציוד המגן, נוגע גם לציוד הבנייה ותפקידו למנוע נפילה של עצמים כבדים מגובה רב באופן שעשוי לגרום לפציעות חמורות של העובדים על הקרקע. ציוד זה, יכלול לרוב סלינגים וקווי חיים שביכולתם לשאת משקל של למעלה מטון.

 

בחברת IDAN הדרכה בגובה תקבלו הדרכות לעובדים וקורסי הדרכה בגובה מצוות מקצועי ובמחירים מעולים. נסיים בהמלצה אליכם המנהלים והעובדים, לאנשי מקצוע בעלי שנים של ניסיון יש לפעמים המחשבה שהם ידעו ויודעים הכול. אבל בכל הנוגע לבטיחות בעבודה בגובה, אל תסתמכו על הניסיון והקפידו על לעבור הדרכות ולרענן את הנהלים.

 

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!