סקרי סיכונים – מהם ומדוע הם הכרחיים?

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

האם אי פעם שמעתם על צמד המילים סקר סיכונים? זהו אחד הצעדים החשובים ביותר שקיימים בכדי להבטיח את ביטחון העובדים בעסק והביטחון הייצוגי אל מול הרשויות מצד בית העסק. סקרי סיכונים נעשים על ידי אנשי מקצוע מוסמכים כדי להבטיח שלא יהיה מקרה בו לא תהיו מוכנים להפתעה (לא טובה). הנה כל מה שעליכם לדעת על סקרי סיכונים.

מהם סקרי סיכונים?

בכל מקום עבודה ישנם סיכונים שונים העלולים לפגוע בעובדי המקום או ברכוש העסק. כאשר מקרה כזה קורה אתם תשלמו עבור תיקון המכונה או פיצויים זעירים כאשר העובד נפצע באורח קל מאוד. מצד שני, כאשר מדובר על מקרה בו רשלנות גובלת בפגיעה הפיצויים מגיעים לסכומי עתק ואף עלולים לגרום לקריסת עסק גדול ככל שיהיה. סקר סיכונים מיועד לצורך מניעת הפגיעות בתוך ארגונים, מפעלים או עסקים. ביצוע סקר סיכונים הינו חובה על פי חוק, וזאת בכדי למנוע מקרים שלא נרצה להגיע אליהם כמו פגיעות גוף, ולחסוך למקום העבודה שלנו מאות אלפי שקלים בגין פיצוי עבודה. במקרה בו לא בוצע סקר סיכונים ואכן יש נפגעים ייתכן ויהיה מדובר ברשלנות עסקית. 

 

סקרי סיכונים מבוצעים על ידי איש מקצוע המתמחה בבטיחות. מדובר על תהליך המשתנה ממקום למקום ואין תבנית קבועה עבור סקר הסיכונים. מטרתו העיקרית של סקרי סיכונים הוא לזהות את הסיכון ולמזער אותו בכל אופן אפשרי, בין אם מדובר על לבוש ממוגן או גידור של המכונה או השבתה במקרה הצורך.

 

סקר סיכונים הוא אינו עבור פגיעה באדם בלבד אלא גם פגיעה ברכוש ובמכונות הנמצאות במפעל. כאשר אנו מזהים סיכון ומזהירים לגביו בכתב אנו מוגנים מבחינה משפטית. אך יש לציין שסקר סיכונים הוא תהליך ראשוני עבור ממונה הבטיחות ולאחר מכן יש להעביר הדרכות בטיחות ולבצע תרגולים במקרה הצורך. סקר סיכונים הוא הבסיס בלבד.

מי רשאי לעשות סקר סיכונים?

אם ניתן לכל הבא ליד לבצע סקרי סיכונים, אנו באמת נהיה בסכנה מתמדת. סקרי סיכונים דורשים תהליך היקפי ורחב, בניית מודלים שונים, ניתוח מבנה העסק ומזעור סיכונים בדרך הכי יעילה והכי חסכונית לעסק. רק אדם מקצועי רשאי לבצע סקר סיכונים, אדם בעל ניסיון שמכיר את כל הנהלים הנדרשים ומוכר באיש מקצוע. נדרש ידע רחב מאוד בכל הנוגע לביטוח מבנה, זכרו שמדובר כאן על מזעור סיכון של חיי אדם.

 

כיום ישנן מספר של חברות המתמחות בביטוח עסקים, אותן חברות מעניקות שירות ביטוח של עסקים קטנים וגדולים כאחד, הדרכות בטיחות, הדרכות אש, רענון נהיגה וכו'. בחירת החברה צריכה להיעשות לאחר מפגש היכרות עם ממונה הבטיחות, הוא האדם ששם את ידו בעסק שלכם בכדי לוודא שלא תתאפשר שום סכנה לכם ולעובדים שלכם. 

 

תפקידו של אותו איש מקצוע הוא לזהות סיכונים פוטנציאלים, למזער את הסיכויים של ההתממשות של אותם סיכונים ולמנות אחראים. בשביל למנות אחראים צריך עין חדה וצריך להכיר את היתרונות של כל אדם. עליכם לתת לאיש המקצוע יד חופשית בכל הנוגע לשמירה על בטיחות העסק שלכם, הוא יודע מה הוא עושה. רק לאחר שיוענק לכם תיק שטח וכל התוכניות למניעת סיכונים בעסק אתם תבינו עד כמה אתם הייתם חשופים לסכנות בעסק, כאלה שלא חשבתם עליהם אפילו.

 

כיצד סקרי סיכונים מתבצעים?

תהליך סקר סיכונים הבסיסי הוא זהה, אך כאשר מגיע איש המקצוע למקום ייתכן ויהיו שינויים בהתאם לאופי הארגון העומד מולו, כמות העובדים ורמת הבטיחות הקיימת כרגע בעסק. לפניכם תהליך סקר סיכונים בסיסי:

 

  • שלב ראשון – זיהוי

השלב הראשון הינו זיהוי מקור הסיכון והמפגע האפשרי. הזיהוי מתבצע על ידי איש מקצוע שיכול לראות כמה צעדים קדימה או על ידי ניתוח המבנה של המקום. ייתכן שאפילו הבעיה הקיימת היא במבנה עצמו, על אף שהוא לא שייך לכם. קרו מקרים בהם קרסו מבנים כתוצאה מרשלנות המהנדס, אך אם היה מתבצע סקר סיכונים מקצועי היה ניתן לזהות את הבעיה.

 

  • שלב שני – מזעור נזקים

לאחר שמצאנו את כל הסיכונים שיכולים לקרות בעסק עלינו לעשות ככל שניתן בכדי לבטל את התממשות הסיכון. חשוב לציין, לא תמיד אפשר לגמרי לבטל את התממשות הסיכון אך תמיד ניתן למזער את הסיכויים. מזעור הנזקים הוא על ידי תוכנית עבודה מפורטת להתמודדות אל מול הסיכון. אם מדובר על שריפה עלינו לעשות נוהל אש מסודר, לדעת היכן המטף נמצא והיכן השלטר נמצא, עלינו למנות אחראים ולהדפיס את כל ההוראות הנדרשות – נוהל פריצת שריפה הוא המוכר ביותר אך קיימים עוד תוכניות בהתאם לסיכונים הנמצאים בעסק שלכם.

 

  • שלב שלישי – השלב השקט

שלב זה נקרא השלב השקט מכיוון שכרגע מה שנותר לנו לעשות הוא לתרגל ככל שניתן את הנוהל, אבל עד שלא יקרה מקרה אמת (בתקווה שלא יקרה), אין אנו יודעים את יעילות הנוהל ב-100%. חשוב להדגיש, אמנם התוכניות מתוכננות על ידי אנשי מקצוע, אבל זה לא תלוי רק בהם אלא גם ביישום של כל התוכנית מבחינת האחראים ועובדי החברה. 

יכול לעניין אותך גם: עבודה בגובה

 

במה סקרי סיכונים תורם לעסק?

סקר סיכונים מבוצע כאמור על ידי איש מקצוע, סקר סיכונים מעניק לנו מבט ניטרלי על התנהלות העסק. אותו איש מקצוע רואה דברים שאנו לא רואים כיוון שזו ההתמחות של אותו אדם, הוא מזהה סיכונים בכל הנוגע לחשמל, מכניקה וכו'. הנה כמה מקומות בהם מובהק עד כמה סקר סיכונים תורם לנו: 

 

  • ביטוח עבודה – כל מקום עבודה וכל אדם מבטח את עצמו בדרך כלל, אך הביטוח אינו מכסה הכל ומצד שני הביטוח הוא הרבה יותר יקר כאשר אין מעין מגננות שיכולות למנוע את הסיכונים. כאשר אתם בתור בעלי המקום מבצעים סקרי סיכונים והדרכות בטיחות הסיכון לפגיעות יורד ולכן גם הביטוח עצמו מוריד את דמי הביטוח בגין ביטוח עובדים או ביטוח רכוש.


  • מניעה – סקרי סיכונים נועדו כדי לבדוק כל מקרה בו קיים סיכון לעובד חברה או סיכון שיכול לגרום לנזק מבחינת רכוש החברה. כאשר אנו עובדים במפעל מלבד לסיכון גופני ישנם סיכונים שיכולים לגרום להשבתת אחת המכונות וכידוע לכם במפעל תעשייתי מחירי המכונות מגיע למאות אלפי שקלים וכאשר הייצור מושבת ישנו הפסד רציני לחברה. סקרי סיכונים נועדו כדי למנוע מקרים כאלה, המקרה הכי בסיסי הוא שעל ידי סקר סיכונים ניתן לראות מקרים בהם יכול להיות קצר חשמלי ולכן פועלים בהתאם כדי למנוע זאת.


  • יחסים – מלבד לכל העניינים הפיננסיים והבריאותיים שקיימים בסקרי סיכונים, כל מנהל עבודה יודע עד כמה חשוב היחס הנרקם בין עובד ובין מקום העבודה. ככל שהעובד יהיה מסור יותר ככה מקום העבודה יבצע את שירותיו על הצד הטוב ביותר. כמי שלמד על ניהול, עובדי חברה שמים לב לדברים הקטנים, ימי חברה, גיבושים, פינוקים, הנחות והטבות וכמו כן מקרים בהם מקום העבודה מראה אכפתיות לגבי בריאות העובדים.

כאשר אנו עושים סקרי סיכונים זאת למטרת בטיחותם של עובדי החברה. יש מקומות שבחורים "לחפף" בכל הנוגע לבטיחות העובדים והעבודה שלהם היא בהתאם. 

סקרי סיכונים – לסיכום

סקרי סיכונים הם השלב הראשון וההכרחי ביותר למניעת סיכונים פוטנציאלים בעסק שלכם. מבנה הסקר משתנה בהתאם לסוג העסק ולכן יש תחילה לקיים מפגש היכרות עם אנשי המקצוע הרלוונטיים. כל עסק תחתיו יש עובדים חייב לבצע סקר סיכונים בכדי למנוע פגיעות גוף או רכוש. לצערנו, בעבר הדרך בה פעלו כדי למנוע סיכונים היה לחכות עד שיקרה משהו ורק לאחר המקרה היו מכניסים את אותו המקרה בתור סעיף להדרכות הבטיחות.

 

לא כל דבר מובן מאליו עבור עובדים, המניעה יכולה לבוא לידי ביטוי בדרכים הכי פשוטות, אפילו אם מדובר על סימוני הליכה במקומות בטוחים יותר. רק איש מקצוע יכול לבצע סקר סיכונים, והוא חייב להיות ניטרלי. אותו איש מקצוע לאחר זיהוי הסיכונים הפוטנציאלים ימנה אחראי בטיחות במקום העבודה. אופן התהליך משתנה בהתאם לסוג הארגון, גודלו והתקציב שלכם כמובן.

 

אותו איש מקצוע יכול להציב בפניכם את כל הבעיות בעסק, אבל בכדי למזער את הנזקים יהיה עליכם להוציא מכספכם. בעל עסק מבין שמדובר כאן על השקעה בטיחותית הכרחית שיכולה למנוע דבר ראשון פגיעות גוף, שאף עסק לא רוצה שיקרה אצלו ודבר שני אתם מכוסים מבחינה משפטית באופן מלא יותר. אל תחשבו על ההוצאה העכשווית, תחשבו על עתיד העסק, לא חסרים עסקים שקרסו בגלל רשלנות כזו או אחרת.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!