חוק עבודה בגובה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

חוק עבודה בגובה -תקנות עבודה בגובה

חוק הדרכות עבודה בגובה הוא חוק אשר נועד להגן על העובדים בשטח מפני תאונות עבודה שונות. עפ"י חוק תקנות הבטיחות בעבודה, כל מי שמבצע עבודות בגובה חייב להיות בעל אישור לעבודה בגובה. לכן כל עבודה אשר מתבצעת בגובה של 2 מטר ומעלה מעל האדמה, או מעל חלל בעומק 2 מטר וכוללת עבודה על פיגומים, סולמות, גגות, מנוף, מעלית הרמה או כל הרמה של מלגזה מחויבת לנהוג בהתאם לתקנות משרד התמ"ת, תוך כדי שימוש באמצעי הזהירות הדרושים. https://www.youtube.com/watch?v=1XRAgnFBHqw&t=863s

תקנות משרד התמ"ת בעבודה בגובה

משנת 2008 משרד התמ"ת הוציא כללי עבודה אשר בהם יש להקפיד על כללי בטיחות של הקבלן והמעסיק בכדי למנוע תאונות עבודה. כל מי שעובד בעבודות גובה, חייב לעבור קורס בנושא עבודה בגובה וכן לקבל תעודת הסמכה לעבודה בהתאם לסוג העבודה בגובה אותה הוא מבצע. כמו כן, מעבר לקורס ולקבלת תעודת ההסמכה הניתנת על ידי מדריך עבודה בגובה, על התלמיד לעבור השתלמות רענון פעם בשנתיים.

אילו עבודות בגובה מצריכות קורס עבודה בגובה?

על מנת שהעובדים יעמדו בחוק עבודה בגובה ועבדו בהתאם לתקנות עבודה בגובה, עליהם לעבוד בעבודות הבאות: עבודות בניין על פיגומים, עם מנוף או מעלית הרמה ועוד עבודות צביעה עבודות ניקיון חלונות במגדלים ומשרדים עבודות איטום עבודות מיזוג עבודות מיגון בדיקת ליקוי בנייה עבודות חיזוק שיש והרכבה עבודות גיזום צמחייה. בדיקת רישיון מדריך עבודה בגובה משרד התמת אם אחד מהעובדים עובד באחת מהעבודות הללו, עליו לעבור הדרכה לעבודה בגובה בהתאם לתחום הספציפי שהוא עובד בו, ובהתאם לכך גם תעודת ההסמכה שלו היא בהתאם הדרכה בגובה.

חוק עבודה בגובה- שימוש באמצעי מיגון בשטח

על מנת לנהוג בהתאם לחוק עבודה בגובה אשר בהתאם להוראות משרד התמ"ת החל משנת 2008, על העובד בעבודה לגובה להיות מצויד בציוד מגן אישי במצב תקין הכולל, קסדת מגן, נעלי בטיחות בעלות סוליה המונעת החלקה ורתמה בטיחות המחוברת למערת בלימת נפילה ואשר מצוידת בסופג אנרגיה. אספקת הציוד מוטלת על המעסיק, ועל העובד לעשות שימוש בציוד המיגון בעת העבודה בשטח בגובה. על המעסיק לוודא שאכן העובד משתמש בציוד שסופק לו. כל ציוד מיגון חייב להית מלווה בחוברת עם הוראות בטיחות, שימוש ותחזוקה בעברית. בעת העבודה על העובד להיות מאובטח במערכת בלימת נפילה, מערכת למניעת נפילה או מערכת לבלימת נפילה או מערכת מיקום ותמיכה המשולבת במערכת לבלימת נפילה. אם העובד נמצא בבמה מתרוממת נייד או סל להרמת אדם עליו להיות קשור למערכת נפילה אשר מחוברת לנקודת עיגון קבועה בבמה או בסל. אסור להעלות עובד ללא אמצעי מיגון אלה לעבודה ויש לוודא זאת. בטיחות בגובה תאונות עבודה רבות אשר מתבצעות בגובה ומקרי המוות המרובים בשנים האחרונות, הביאו לכך שיש צורך בתקנות בטיחות כולל ציוד בטיחות לעבודה בגובה, וזאת על מנת לשמור על בטיחות העובדים.  הודות תקנות אלה נמנעים הרבה מקרי מוות מיותרים.

מה כולל נוסח התקנה לבטיחות בגובה?

נוסח התקנה לבטיחות בגובה טוענת שכל עבודה בה העובד עלול ליפול לעומק העולה על 2 מטר, או עבודה המצריכה הטיית גוף האדם מעבר ל-45 מעלות מעבר למעקה, או עבודה המתבצעת מתוך מתקן הרמה של בימה ניידת, סל הרמה או פיגום תלוי  ישנו צורך בהדרכת העובדים בגובה באמצעות מדריך עבודה. כמו כן, המעסיק חייב לייצר תנאי עבודה אשר מתאימים לעובד וזאת על מנת למנוע סכנות שונות בעת עבודתו. אי הקפדה על תכנות הבטיחות בגובה תגרור קנסות ועונשים על המעביד. הכנסת התקנה דורשת לדאוג להדרכה נאותה באמצעות מדריך מוסמך ולציוד מתאים גם לעובדים וגם לסוג העבודה עצמה. על העובד האחריות לעדכן לגבי תקינות הציד לפני שהוא משתמש ולדווח על כל סכנה בטיחותית למעסיקו אשר אליה הוא נחשף במהלך עבודתו.

אילו תחומי עבודה בגובה צריכים לעבור הדרכה לבטיחות בגובה?

על מנת לעבוד בגובה ישנו צורך לעבור הדרכה לעבודה בגובה. ההדרכה היא בהתאם לתחום העבודה בהתאם לנושאים הרלוונטיים לעובד. הנושאים של בטיחות בגבוה כוללים: סולמות, במות, סלי הרמה, פיגומים, גגות שטוחים/ משופעים/ שבורים, חללים מוקפים, קונסטרוקציות.

מהם הסיבות העיקריות לתאונות עבודה בגובה?

הסיבות העיקריות לתאונות עבודה בגובה כוללים: ניהול לא מקצועי- ניהול לא מקצועי או לא אחראי לגבי העובדים בשטח. חוסר מידע לגבי בעיות בשטח בעת העבודה, סכנות ומכשולים  ועוד. טעויות- טעויות אנוש ומגבלת כשירות הם הנושאים העיקריים לתאונות עבודה בשטח, לכן על מנת לצמצם את הטעויות יש צורך להעביר הדרכות לעובדים וזאת על מנת שידעו מה לעשות בשטח באופן וודאי ללא כל טעויות שיעלו להם בחיים. הבנת המשימות- ככל שהמשימות בסיכון גבוה יהיו מובנות לעובדים כך נמנע תאונות עבודה בשטח ונשמור על חיי העובדים שלנו. ציוד ומתקנים- חשוב שיהיה ציוד תקין בשטח ותקין, חוסר בציוד בשטח או שימוש לא נכון בציוד עלול להביא לתאונות ואף למוות. סביבת העבודה- על העובד לדעת איך לעבוד ולהתנהג בסביבת עבודה מסוכנת, להתגונן עם ציוד מיגון מתאים ולעבוד בהתאם להוראות הבטיחות בשטח.

תקנות עבודה בגובה

עקב ריבוי תאונות העבודה בגובה ומקרי המוות השונים, נוספו תקנות עבודה בגובה חדשות אשר נועדו לשמור על בטיחות העובדים ולמנוע תאונות עבודה בשטח. תקנות הבטיחות לעבודה בגובה מחייבות את כל העובדים בעבודות גובה לפעול על פיהם.

כמות התאונות בגבוה בשנים האחרונות

בשנים האחרונות אנו עדים לתאונות עבודה רבות בגובה שהולכת ומתרבות עם השנים. על מנת למנוע תאונות נוספות ולהגן על חיי העובד, חשוב לפעול על פי תקנות עבודה בגובה וכן לעבור קורס עבודה בגובה במידה ועובד רוצה להתחיל לעבוד בעבודה בגובה. הקורס מקנה לעובד את כל המידע שהוא אמור לדעת על עבודה בגובה, במהלכו העובד מתנסה בעבודות לגובה עם מיגון מותאם בהתאם לסוג העבודה שהוא אמור לעבוד בה. תקנות העבודה עוזרות להגן על חיי העובד מפני תאונות עבודה מיותרות בשטח.

ניהול העבודה בשטח

העבודה בגובה דורשת מהעובד לבצע עבודות חשובות תוך כדי לקיחת סיכון על חייו. עבודות אלה יכולות להיות: ניקוי חלונות בניין, תיקון שמור על בטיחות העובדים בעבודות אלה נוצרים כללי בטיחות לעבודה בגובה. בטרם תחילת העבודה בפרויקט עבודה, חייב מנהל העבודה למסור למפקח העבודה האזורי את כל הפרטים לגבי העבודה. פרטים אלה כוללים מידע על הכשרתו וניסיונו של העובד בתחום הבנייה. במידה ומנהל העבודה עוזב את תפקידו או מתחלף, הוא חייב לעדכן את מפקח העבודה.

הדרכות מתאימות וציוד מיגון מותאם

אחד מגורמי הסיכון לתאונות עבודה בגובה הוא חוסר ידע לגבי העבודה ואי שימוש באמצעי מיגון מתאימים בעת העבודה. בשנים האחרונות ישנה הקפדה חשובה על ביצוע הדרכות מתאימות לעבודה בגובה ואמצעי מיגון מתאימים, וזאת עקב התאונות הרבות אשר הסתיימו במוות העובדים. תקנות עבודה בגובה מחייבות את העובדים והמעסיקים לנהוג על פיהם . כל עובד אשר עובד בגבוה חייב לעבור הדרכה ע"י מדריך מוסמך לפני תחילת עבודתו. כמו כן, העובד חייב ללבוש מיגון מתאים בהתאם לסוג עבודתו בגובה, ועל המעסיק לדאוג לך לספק לו ציוד ומיגון מתאים לעבודתו. בהתאם להוראות הבטיחות החדשות לעבודה בגובה, על כל עובד לעשות שימוש קבוע בסולם על מנת לשמור על בטיחות העובד. סולמות פגומים נפסלים לשימוש. ציוד העבודה עשוי לכלול אף פנסי מקצועיים במקרים בהם הראיה לקויה, כמו עשן או באולמות חשוכים ללא אור. הפנסים חייבים להיות עמידים וחזקים כדי שיתאימו לעבודה בגובה.

למי מיועדות תקנות עבודה בגובה?

תקנות עבודה בגובה מיועדים לעובדים ולמעסיקים כאחד. על המעסיקים לדאוג להוראות הבטיחות בעבודות בגובה וכן על ציוד מתאים לעובדים שלהם בעת העבודה בגבוה. כמו כן, על העובדים המעוניינים לעבוד בעבודות בגובה לעבור קורס בעבודה בגובה מדריך עבודה בגובה, ורק לאחר סיום הקורס בהצלחה הם יכולים לעבוד בגובה עם ציוד מיגון מתאים בהתאם לסוג העבודה שהם עובדים. הישמעות לתקנות עבודה בגובה היא חובה גם למעסיק וגם לעובד. הישמעות להוראות וביצועם בהתאם מונעת תאונות עבודה מיותרות בשטח ושומרת על חיי העובדים.

תקנות עבודה בגובה מצילות חיים

תקנות עבודה בגבוה הם תקנות חשובות ביותר אשר מצילות חיים. אם נקפיד להישמע להם ולפעול על פיהם ימנעו הרבה תאונות מוות מיותרות. רוב תאונות העבודה בגובה נגמרות עקב חוסר מידע לגבי העבודה וכן חוסר ציוד מתאים או אי ציוד. הכשרה לעובדים חדשים שרוצים לעבוד בגבוה הכוללת עמידה בקורס עבודה בגובה, תיתן לעובד את כל המידע שהוא זקוק לו על מנת לבצע את העבודה. כמו כן, מיגון מתאים לעובד בהתאם לסוג עבדותו תגן על העובד בעת עבודתו בגובה, דבר זה חשוב מאוד להגנה על חייו של העובד. תקנות עבודה בגובה  

כיצד נמנע תאונות עבודה בשטח ? עבודה בגובה בטוחה

באמצעות כמה דברים פשוטים נוכל למנוע תאונות עבודה לא רצויות בשטח. דברים אלה כוללים: עבודה לפי חוקים ונהלים קבועים- עבודה לפי חוקים ונהלים של בטיחות בגובה תמנע תאונות עבודה ומוות מיותר של עובדים. מודעות לסכנות- עם הדרכה נכונה שכוללת בתוכה מודעות חמורה לסכנות והתגוננות בעת הסכנות הנשקפות לנו, נוכל לעבוד נכון ולהיות ערניים לסכנות סביבנו. כמו כן, חשוב ליידע את המעסיק על סכנות בשטח ולטפל בהם בהקדם. מקצועיות ואחריות- מקצועיות בעת העבודה ואחריות בהתאם לעבודתנו ימנעו מאיתנו תאונות עבודה רבות.

עבודה בגובה

ענף הבנייה הוא ענף עם הרבה סכנות. מדובר על ענף אשר מוביל בתאונות העבודה והסיכון בו בעבודות בנייה נחשב לגבוה ביותר. עבודה בגובה היא עבודה אשר כרוכה בסיכון רב שלעיתים גובה מחיר פציעה או מוות. מאחר שמדובר על סביבת עבודה שמשתנה כל הזמן קשה לקבוע תקנות ואמצעים למניעת סיכונים בשטח. לכן חשוב להישמע לתקנת משרד התמ"ת ומינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית ולפעול על פיהם על מנת לשמור על בטיחות בעת העבודה.

מהם תקנות הבטיחות בעבודה?

תקנות הבטיחות בעבודה כוללות הוראות בטיחות בנושאים שונים הקשורים לתחום הבנייה. תקנות אלה נחקקו בשנת 1988 והם חובה בכל עבודות הגבוה. תקנות הבטיחות כוללות: הקמת פיגומים, מניעת נפילה מגובה באתר בנייה, עבודה בטוחה עם ציוד ומכונות מתאימות, עבודות חפירה, עבודות עם ביטומן חם, עבודות הריסה, תנאי תברואה באתר ועוד. תקנות אלה לא עזרו למנוע תאונות עבודה ולכן בשנת 2007 נוספו תקנות בטיחות נוספות על מנת להגן על בטיחות העובדים. תקנו אלה כוללות: עבודות בגובה 2 מטרים או עבודות בעבודה שהעובד עלול ליפול לגובה של 2 מטרים. במצבים אלה העבודה מתבצעת מעל משטח עבודה בלא גידור או על מעקה תקני, במידה והעבודה מצריכה הטיית גוף האדם ביותר מ-45 מעלות מעבר לגדר או למעקה של משטח העבודה יש לעשות זאת. וכן במצב בו בהם יש צורך לעבוד עם בימה מתרוממת ניידת, סל הרמה או פיגום ממוכן יש לעשות זאת בעזרת אמצעים אלו. תקנות אלה מחייבות הדרכה באמצעות מדריך מוסמך לעבודה בגבוה עם אישור הסכמה בתוקף.

חשיבות תקנות הבטיחות בעבודה

הודות לתקנות הבטיחות בעבודה ניתן למנוע תאונות עבודה מיותרות ולהציל חיי אדם. לרוב תאונות העבודה נובעות מחוסר ידע בתחום עבודות בגובה. באמצעות הדרכות עבודה בגובה אשר מתבצעות באמצעות מדריכים מוסמכים שעברו הדרכה, יכולים העובדים לקבל את כל המידע שהם צריכים על מנת לפעול בהתאם ולשמור על חייהם. עבודה בהתאם לתקנות העבודה והבטיחות שומרות על חיי העובדים בשטח ללא תאונות.

מהי עבודה בגובה?

עבודה בגובה היא עבודה עם סיכון אשר מתבצעת בגובה של 2 מטרים. קורס עבודה בגובה על מנת לבצע את העבודה יש להצטייד במיגון מתאים על מנת להגן העובדים בעת עבודתם בגובה. עבודה בגובה דורשת אישור עבודה בגובה, אישור זה ניתן לאחר שהעובד עבר הדרכה של 5 ימים שכוללת חומר תאורטי ומעשי בשטח. ההדרכות מועברות באמצעות מדריכים מוסמכים להדרכה בגובה, מדריכים אלה עברו הכשרה של מדריכים מוסמכים בגובה ויש להם את המידע הרב שהעובדים צריכים על מנת לעבוד בעבודות בגובה. ללא סיום קורס עבודה בגבוה העובד אינו יכול לעבוד בעבודות גבוה.

האם לאחר סיום הקורס העובד מוסמך לעבוד בשטח?

לאחר סיום הקורס עבודה בהצלחה, מקבל העובד תעודת המסכה אשר בה הוא מוסמך לעבוד בעבודות גובה. אישור העבודה בגובה הוא לשנתיים, כך שמסתיימת תקופת ההסמכה על העובד לחדשה. במידה והעובד לא מחדש את תקופת ההסמכה הוא אינו מוסמך לעבוד בעבודות בגובה, ועליו לעבור קורס רענון על מנת לקבל שוב הסכמה של עובד בעבודות בגבוה. לכן חשוב להאריך את תקופת סיום ההסמכה על מנת לא להישאר ללא עבודה מדריך עבודה בגובה.

איזה ציוד מגן אישי חובה בעבודה בגובה?

בעת עבודה בגובה יש חובה בציוד מגן אישי מפני תאונות עבודה במהלך העבודה, אשר גורמות לפציעה או לעיתים למוות. ציוד מיגון אישי הוא ציוד אשר מנהל העבודה חייב לספק לעובד בעבודות גובה. ציוד זה כולל: כובע מגן תקני הכולל סנטררייה למניעת שמיטת הכובע בעת הנפילה, נעלי בטיחות אשר נגד החלקה, רתמת בטיחות תקינה וכן נקודות עיגון או קווי חיים. ללא ציוד מגן אישי העובד לא יכול לעלות לגבוה ולבצע את עבודתו. כמו כן, על העובד לעבודה בהתאם לתקנות העבודה בגובה אשר למד בקורס עבודה בגובה. ועל כן הוא חייב להיות עם אישור עבודה בגובה בתוקף, אישור עבודה שלא בתוקף לא ייתן לעובד לעבוד בעבודה.

עבודות בגובה בהתאם לסוג העבודה

מכיוון שקיימם כמה סוגי עבודות בגובה, חשוב מאוד שההדרכות שעובר העובד יהיו מותאמות לסוג העבודה שהוא עובד בה. עובד בגבוה אשר עובד בתחום איטום גגות רעפים אינו יכול לעבור הדרכה בתחום עבודות ליקוי בנייה. כל עבודה בתחום הגבוה יש לה הדרכות משלה. לכן חשוב לשים לב לסוג העבודה שאתם מעוניינים לעבודה בה ובהתאם לכך לגשת להדרכות בתחום זה. עבודה בגובה היא אחת ממשימות העבודה המסוכנות ביותר, ורבות מתאונות העובדה המתרחשות בענף התעשייה והבנייה, מתרחשות בדיוק בתחום זה. מעת לעת נחשף הציבור לתאונות אלה בזמן נפילת עובד אל מותו, קריסת מנוף או פגיעה בעוברי אורח שעברו מתחת לאתר בנייה בו מבוצעות עבודות בנייה בגובה. תקנות הבטיחות עבודה בגובה מיועדות להבטיח את הבטיחות בכל משימה המבוצעת בגובה רב.

למה מיועדות תקנות הבטיחות עבודה בגובה?

תקנות הבטיחות עבודה בגובה מיועדות להבטיח את ביטחונם של כל המעורבים במשימה של עבודה בגובה, ובכלל זה העובדים המבצעים את המשימה, העובדים הסובבים אותם וכן עוברי אורח שעלולים להיקלע למקום. תקנות הבטיחות הן מקיפות ויסודיות, ובראש ובראשונה הן מחייבות. המשמעות היא שכל אדם המבצע פעולה נושאת סיכון, ואשר אליה מתייחסות התקנות, מחוייב לפעול על פי התקנות הללו בצורה מוקפדת. אם כך, מדוע מתרחשות בכל זאת תאונות? ובכן, הסיבה המרכזית לכך היא שקיים קושי מובנה לאכוף את התקנות הללו, שכן פעולות נושאות סיכון מתרחשות בכל יום באינספור פרויקטים ומקומות עבודה בכל רחבי הארץ. בתוך שגרת העבודה, נוטים העובדים להרגיש בטוחים גם כאשר הם אינם נוקטים בכללי הבטיחות הנדרשים, ומשום כך אינם פועלים על פי התקנות. אבל הבעיה החמורה יותר היא שמרבית העובדים העוסקים בעבודות בגובה, כלל אינם מכירים את כל הנושא של תקנות הבטיחות עבודה בגובה  או בקיצור תקנות עבודה בגובה ולכן חשוב להעביר הדרכות בטיחות מסודרות לכל העובדים הרלוונטיים ולהקפיד על אימוני ריענון תקופתיים.

אילו כללים כוללות התקנות?

תקנות הבטיחות עבודה בגובה מתייחסות לשורה של אלמנטים לרבות אלמנטים אדמיניסטרטיביים הקשורים לבטיחות העובדים בגובה. בכלל זה, מפרטות התקנות כיצד יש לבצע פעולות מסוימות בגובה, כיצד יש לקשור את העובדים כשזה נדרש, הפעולות שיש לבצע לפני עלייה למנוף, בדיקות תקופתיות לציוד הבטיחות, למנופים ולאמצעי הרמה, אחריות של בעלי תפקידים במקום העבודה, נאמני בטיחות שיש למנות, הדרכות בטיחות שיש לבצע והתדירות שיש לבצע אותן וכדומה. כל אלה אמורים להוות את הבסיס לשמירה על בטיחות העובדים בגובה, אך על מנת שהתקנות אכן תקוימנה על ידי העובדים, חשוב מאוד ליצור תרבות של בטיחות במקום העבודה, ולהטמיע את כללי הבטיחות בתפקיד המקצועי של העובד. התחושה שלי זה לא יקרה כי עובדה שעד היום זה לא קרה, היא שעומדת מאחורי אינספור תאונות בהן לא הקפידו העובדים על כללי הבטיחות מתוך תחושת בטחון מזויפת. רק תרבות של בטיחות המבוססת על תקנות הבטיחות עבודה בגובה, תוכל להטמיע את הבטיחות בצורה מספיק חזקה שהבטיחות תהפוך לחלק בלתי נפרד מהמרכיב המקצועי של העבודה. אם אתם מעסיקים עובדים העוסקים במשימות גובה, חשוב שתעבירו להם הדרכות בנושא תקנות הבטיחות עבודה בגובה, וחשוב שתעשו את זה בצורה חוזרת ונשנית עד להטמעת הכללים בעבודה היומיומית.  

מדוע עבודות בגובה מצריכות קורס עבודה בגובה?

  מאחר שעבודות בגובה הם עבודות מסוכנות שדורשות ידע רב, חשוב שהעובד שמבצע אותן ידע בדיוק את העבודה שהוא אמור לעשות. מעבר לכך, העלייה בתאונות העבודה בשנים האחרונות הראתה שלעובדים בגובה יש חוסר מידע בנושא העבודה ועל כן יש צורך להדריך אותם מעשית ותיאורטית על מנת למנוע תאונות עבודה מיותרות. הדרכות אלה מיישמות את החומר הנלמד בשטח, כך שבכל שאלה או סכנה אשר עורבת לעובד, המדריך עוזר לו לפתור אותם ומלמד אותו כיצד להתנהג ולפתור את הבעיה.

אילו עבודות בגובה מצריכות קורס עבודה בגובה?

מאחר שישנם לא מעט סוגי עבודות בגובה, על העובד לעבור קורס בתחום העבודה שבו הוא עובד. עבודות בגובה יכולות להיות: עבודות בניין על פיגומים עם מנוף או מעלית, עבודות צביעה, עבודות ניקיון חלונות, עבודות איטום, עבודות ליקויי בנייה, עבודות חיזוק שיש והרכבה, עבודות גיזום צמחייה, עבודות מיגון, עבודות מיזוג ועוד.כל סוג עבודה מצריך הדרכה שונה, בתום ההדרכות מיישם העובד את החומר הנלמד בשטח ולומד כיצד להתמודד עם הסכנות השונות העורבות לו. מעבר לכך, לומד העובד איזה ציוד מיגון הוא חייב ללבוש על מנת שיהיה מוגן מפני תאונות עבודות שונות.    עבודה בגובה

סביבת העבודה לביצוע העבודות בגובה

חשוב שהעובד יכיר את סביבת העבודה הבטוחה עבורו וידרוש מהמעסיק שלו לקיים את התנאים האלה. אי ביצוע הוראות אלה עלולות לגרום למוות של אחד העובדים בעת העבודה בגובה. חוק עבודה בגובה מונע זאת לחלוטין ועל כן הוא חוקק. העובד שנמצא בגובה בעת העבודה חייב להיות במפלס הקרקע עם עוד עובד על מנת שיוכל לעזור לו במידת הצורך. בכל פרויקט בנייה, בין שמדובר בבניית בית פרטי ובין שמדובר במגדל משרדים, מתבצע חלק מהעבודה ולעיתים גם רוב העבודה, בגובה רב. לצורך העניין, עבודה בגובה היא כל עבודה המבוצעת בגובה שנפילה ממנו יכולה לגרום לפציעה או גרוע מכך. תחת ההגדרה הזאת, גם עבודת טיח של בית פרטי יכולה לגלם בתוכה את הסכנות הקלאסיות של עבודה בגובה וכך גם לגבי עבודה על סולם בתוך חללי פנים. אז איך מבטיחים בטיחות בעבודה בגובה? על כך מסבירים המומחים של עידן בגובה, המתמחה בניהול בטיחות בגובה בכל סוגי הפרויקטים.

מדוע כל כך קשה לשמור על בטיחות בעבודה בגובה?

לכאורה, כל עובד שעולה לגובה רב עדיין כפוף לאינסטינקטים החייתיים שלו לשמור על עצמו ולשרוד, ואם כך, אז מדוע אנחנו שומעים על כל כך הרבה מקרים של פועלים שנופלים אל מותם מגובה רב? ובכן, שמירה על בטיחות בעבודה בגובה היא אתגר מאוד לא פשוט משתי סיבות. הסיבה הראשונה היא שלעובד הספציפי אין יכולת אמיתית לשלוט בבטיחות הפלטפורמות והציוד שבהם הוא משתמש. כך למשל, פועל שעובד על פיגום בגובה רב, לא באמת יכול לדעת האם הפיגום הוא חזק ויציב, האם הוא נבנה בצורה מוקפדת ועל פי כל התקנים הנדרשים. הוא עולה על הפיגום הזה מתוך אמון בכך שהפיגום הוא בטוח לשימוש, אך אמון זה, כפי שאנחנו יודעים, מופר ביותר מדי מקרים. הסיבה השנייה לקושי בשמירה על בטיחות בעבודה בגובה היא המשפט הידוע "לי זה לא יקרה". קשה מאוד לשמר רמה גבוהה של זהירות אצל עובד שעובד בגובה כבר במשך שנים וחוזר כל יום הביתה בשלום. בשלב מסוים מתחיל העובד להתרגל לחלוטין לסביבת העבודה שלו תוך שהוא מסגל לעצמו את האמונה ששום דבר רע לא יכול לקרות והעובדה היא שעד עכשיו לא קרה כלום. במצב תודעתי זה, לא מקפיד העובד על כללי בטיחות בסיסיים ואף עלול לבצע פעולות מסוכנות שבעבר לא היה מרשה לעצמו לבצע. רשלנות, ליקויים בציוד ונטילת סיכונים על ידי עובדים, הם האתגרים המרכזיים שאיתם יש להתמודד במסגרת כל מהלך לשיפור בטיחות בעבודה בגובה.

אז מה עושים בעבודה בגובה ?

בכדי להבטיח את בטיחות העובדים שלכם בגובה, חשוב מאוד שתיישמו מדיניות מוקפדת של בטיחות עבודה בגובה. מדיניות זו צריכה להתחיל בהמחשת חשיבות הנושא וברצינות בה אתם לוקחים את הנושא, אל מול העובדים שלכם. כך למשל, עובד שמגיע לעבודה ללא קסדה לא יוכל לעלות לגובה ואולי אף יאלץ לוותר על יום עבודה. פעם אחת שעובד חווה את זה, מספיקה בכדי להטמיע בו את החשיבות של נושא הבטיחות בעיניכם ואת הציפיות שלכם ממנו בעניין זה. שנית, עליכם לדאוג לשמור את נושא הבטיחות בתודעה של העובדים באופן רציף. את זה תוכלו להשיג באמצעות ביצוע הדרכות עבודה בגובה, שילוט בטיחותי בכל חלקי המתחם וכדומה. כמו כן, חשוב מאוד שתדעו לספק לעובדים שלכם את הבטיחות האובייקטיבית לה הם ראויים, ובכלל זה בנייה מוקפדת מאוד של פיגומים ומנופים על ידי אנשי מקצוע מורשים וביצוע בדיקות תדירות של יציבות הפיגום על פי התקן. כמו כן, עליכם להעמיד לרשות העובדים את כל ציוד הבטיחות הדרוש להם על מנת לשמור על בטיחותם. חברת עידן בגובה מתמחה בהטמעת מדיניות של בטיחות בעבודה בגובה ומספקת את כל המרכיבים הנדרשים על מנת לפתח וליישם מדיניות זו באתרי בנייה, במפעלי תעשייה, בעבודות חוץ בגובה רב וכל סיטואציה אחרת בה כרוכה העבודה בסיכוני גובה.

כיצד מדריכים לעבודה בגובה יכולים לעגן את זכויותיהם כעובדים בחוזה?

כמה פעמים חשבת לעצמך שאתה לא מקבל תגמול לרמת ההשקעה שלך? כמה פעמים תהית אם אכן המעסיק מוודא ומעניק לך את הזכויות להן אתה זכאי מבחינה חוקית?. האם אתה מודע לתנאי העבודה שלך ומכוסה במקרי תאונות עבודה פוטנציאליות?. בעבר, רבים מהעובדים לא הכירו את זכויותיהם לעומק. הם התרכזו בעבודה והתמקדו בחובות המוגדרים. חשיבות הבנת כל המעטפת של העבודה עולה יותר ויותר, במיוחד בתחומים מקצועיים ייחודיים כמו מדריכים לעבודה בגובה שבהם רמת הסכנה, השחיקה והמקצועיות הנדרשת גבוהים מאוד.  

לרוב, ישנו חוזה עבודה בין העובד למעסיק שהוא סטנדרטי ולעתים הוא מפורט אבל מסורבל ולא מותאם. אם נתבונן גם על מאפייני העבודה של מדריכים לעבודה בגובה, נראה שישנם צרכים השונים למשל עבור עובדים בענף זה, מצרכיהם של מדריכי אבטחת איכות, מאנשי מכירות ואפילו ממדריכי טיולים. החובות והסיכונים הכרוכים במקצוע הזה, שונים גם הם בהתאם ודורשים התייחסות בחוזה.

הסכמי עבודה עבור אנשים במשרת מדריכים לעבודה בגובה

ההסכם הוא חיוני והכרחי וכתנאי לתחילת עבודה. בתוכו, יוכנסו מאפייני העבודה שלך. מתוכם יוגדרו הזכויות והחובות ומשמעותו וודאות ובהירות לגבי כל תרחיש פוטנציאלי עתידי. ניתן לחלק את החוזה לשלוש קטגוריות:

מהן הזכויות שלי?

הקטגוריה הראשונה היא זכויותיך כאזרח בישראל. הכנס לאתר של משרד העבודה. קודם תבין מהן זכויותיך הבסיסיות ומהן חובותיו הבסיסיות של המעסיק. ישנו גם האתר המצוין של "כל זכות" שמרכז נושאים רבים של זכויות האזרח באופן ברור.

ימי חופשה, ימי מחלה, שעות עבודה, דמי נסיעה, ביטוחים ופנסיות, משך העבודה ופיצויים, מועד תשלום השכר, ועוד. כל אלו הן הזכויות הבסיסיות. ומשם ממשיכים לקטגוריה הבאה.

מהן הזכויות של מדריכים לעבודה בגובה?

החלק הבא הוא ההבנה של תנאי העבודה שלך ומה נדרש ממך ביום יום כמו מיקום ההדרכות, האחריות על הציוד ועל העובדים, רמות סיכון והכשרות שונות.

הקטגוריה הבאה והחשובה ביותר היא מה קורה בעת תאונת עבודה לך או לעובדים אותם אתה מדריך? וודא שאתה מגובה בתרחישים השונים יוצאי דופן. ביטוח סיעודי, שכר בעת פציעה ממושכת, שירותי עורך דין בעת הצורך.

כל אלו צריכים להיות חלק מההסכם בניסוח שמתאים לאופי עבודתך. זהו עתידך. תמימות, אמונה, חוסר זמן או חוסר רצון יכולים לעלות לך ביוקר בתביעות, בפגיעות ונזקים כמו גם עלולים לפגוע בתחושת הסיפוק ושביעות הרצון מעבודתך ברמה היומית.

בעתיד סביר שתתאגד קבוצת מדריכים לעבודה בגובה שתנסח קווים מנחים ומפורטים של הזכויות והחובות הבסיסיות והייחודיות של התחום. אז יוכלו מדריכים רבים לגזור את הסעיפים הרלוונטיים המתאימים לסוג העבודה שלהם בין אם כשכירים ובין אם כעצמאים. ההיסטוריה מראה שאיגודים וקבוצות גדולות של אנשים יכולים ליצור שינוי . אם כיום, זכויות המדריכים לעבודה בגובה אינן מעוגנות בחוק ובהסכמים מתאימים, זהו הזמן ועד אז, צאו לדרך ושימרו על עצמכם ועל זכויותיכם.

עבודה בגובהאיך שומרים על בטיחות בגובה בעת ניקוי חלונות משרדים בסנפלינג?

יותר ויותר בניינים רבי קומות משנים את פני הרקיע בישראל, ויחד איתם, הצורך הגובר בחברת ניקוי חלונות משרדים באמצעות סנפלינג. אלא שעבודה בגובה כה רב דורשת אמצעי בטיחות לשמירה על שלומם של העובדים. כיצד עושים זאת במקצועיות ואחריות? קראו והבינו…

הדרכות עבודה בגובה – החוק

כאשר עוסקים בשמירה על בטיחות העובדים בגובה, חייבים להתחיל מהמרכיב העיקרי – הדרכות העבודה בגובה. ראשית כל, מדובר בחוק ישראלי שנולד ב-2007 ואשר עלול להסב למפירים אותו קנסות ועונשים. החוק קובע שכל עבודה בגובה העולה על 2 מטר מחייבת הדרכה שכזאת. ללא מעבר ההדרכה בהצלחה, חל איסור מוחלט על עבודה מסוג זה. מדובר באחריות הן של העובד והן של המעסיק.

הדרכות עבודה בגובה – מהלך ההדרכה

הדרכת עבודה בגובה נמשכת 4-6 שעות, כאשר חברות רבות מאפשרות ביצוע ההדרכה במקום העבודה. היא כוללת חלק עיוני (מצגות, סרטונים, סיפורי מקרה ועוד) והתנסות מעשית. ההדרכה עוסקת במגוון תתי-נושאים, לרבות הדרכה על סולמות, גגות, סלי הרמה, נוהלי שגרה וחירום, ציוד הבטיחות ועוד. ניתן לקבל הדרכה במגוון שפות, ביניהן ספרדית, סינית, תאילנדית ועוד.

שמירה על בטיחות העובדים – עניין של תרבות מקצועית

הדרכת עבודה בגובה היא אכן עניין משמעותי וחייב להתבצע על ידי מדריך עבודה בגובה, אך לא פחות חשוב מכך הוא עניין הרוח הבטיחותית בחברה. אם מנהלי העבודה מסתובבים בגובה ללא קסדות וציוד מגן, אם תופעות הזויות כמו עובדים שמעשנים בגובה 50 מטר מתרחשות, שום הדרכה לא תעזור. מיום קבלתם לעבודה חשוב להכניס לראשם של העובדים – כל עלייה לגובה טומנת בחובה סיכון, ודורשת ריכוז, רצינות והיעדר זלזול. רק כך תצליחו למנוע את התאונה הבאה.

כמובן שחשוב מאוד להקפיד גם על כל נושא ציוד הבטיחות. רכשו ציוד איכותי ומספק, לרבות רתמות, טבעות, גלגלות, בולמי נפילה, אוחזי חבל ועוד. ערכו בדיקות תקופתיות לציוד, ובמקרה של חשד לבלאי, החליפו את הציוד ללא עיכוב. ודאו שגודל (מידות) הציוד מותאם לכלל העובדים שלכם, מבלי שהם רפויים או לחוצים מדי. הקפדה על קיצו של יוד בנושאים אלו מצילה חיי אדם!

אחזקת מבנים – שומרים על הבטיחות בשבילכם

יש דאגות בחיים שמוטב להשאיר לאחרים. כאשר מדובר על בטיחות עובדי חברת ניקיון החלונות בבניין המשרדים שלכם, מומלץ בחום להעניק את האחריות לחברת אחזקת משרדים במגדלים. עם הניסיון, הידע והכלים העומדים לרשותם, אתם יכולים להיות רגועים שהכל יהיה בסדר…

אחזקת מבנים – שומרים על השקט הנפשי שלכם.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!