נהלי בטיחות לניקוי חלונות בסנפלינג

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

ניקוי חלונות בסנפלינג הוא פתרון מצוין לניקוי חלונות במבנים גבוהים. השימוש בגלישת בניין מייתר את הצורך במעלונים ובבניית פיגומים. עבודה נכונה ובטוחה תשמור על העובד ותקטין את הסיכון שהוא ייפגע במהלך העבודה.

ניקוי חלונות בסנפלינג מקובל בבנייני משרדים ובבנייני מגורים גבוהים, מהסוג שאנחנו רואים בערים גדולות, כמו תל אביב: בניינים גבוהים, לעיתים במתחמי משרדים או מגורים צפופים. צפיפות המתחמים לא מאפשרת להגיע לבניין בצורה נוחה מבחוץ, למשל בעזרת במת הרמה. ניתן לעיתים לבנות פיגום או להשתמש במעלון, כמו שהיה נהוג פעם, אבל שיטות אלה לא רק יקרות יותר, אלא שהן גם מאוד לא יעילות או יותר בטוחות.

freepik

למה צריך לנקות את החלונות מבחוץ? מדוע אי אפשר לגשת אליהם מתוך המבנה?

בהרבה ממבני המשרדים והמגורים המודרניים – במיוחד במגדלים – אין גישה מבפנים לחלקם החיצוני של החלונות, כיון שהם לא ניתנים לפתיחה בכלל. בנוסף, על חלק מהבניינים מותקנים פשוט מסכי או קירות זכוכית שמקיפים את השלד כולו. השימוש במונח "חלונות" הוא בכלל מטעה, בהקשר זה ואינו רלוונטי; הניקוי מבחוץ הוא לכן האופציה היחידה.

ביצוע ניקוי חלונות בסנפלינג שונה מניקוי חלונות בגובה בצורות אחרות. הזכרנו במות הרמה, למשל: במות אלה, שמותקנות על כלים ממונעים, ניתנות להפעלה על ידי העובד עצמו או על ידי מי שמלווה אותו. המתקנים נוחים להפעלה ולא דורשים שהעובד יהיה תלוי מהגובה, אבל עליו להיות מאובטח לפחות לבמה עצמה.

בנוסף יש לתחום את האזור סביב מתקן העבודה, כך שעוברים ושבים לא ינועו מתחתיו ולא ייפגעו. בגלישת מבנים הסביבה היא יחסית מצומצמת, אבל כאשר משתמשים במתקן הרמה או במה, התמונה שונה: הכלי עשוי להיות גדול וסביבתו תהיה גדולה בהתאם. חייבת להיות גישה מתאימה לכלי מסביב לבניין והיות ומדובר בכלים יחסית גדולים, הם לא בהכרח מתאימים לאזורים צפופים או מאוכלסים מאוד, בהם יש מעבר של אנשים רבים.

בנוסף כמובן, הכלים עצמם יכולים להגיע עד גובה מסוים – לרוב עד כמה עשרות מטרים בלבד. זה די והותר למבנים בינוניים, אבל מגובה של 10-12 קומות כבר יש להשתמש בפתרונות אחרים; גלישת בניין או סנפלינג.

כיצד מתבצע ניקוי חלונות בסנפלינג?

אם ניקח בתור דוגמא ניקוי חלונות בסנפלינג בתל אביב, נראה לעיתים עובדי ניקיון תלויים מגג הבניין על שני כבלים. כבלים אלה מעוגנים לנקודות עגינה נפרדות בגג הבניין והעובדים מאובטחים ומחוברים אליהם ברתמה מיוחדת או 'כסא'.

כל אחד משני הכבלים משמש למטרה אחרת: כבל אחד משמש לירידה ועליה, כאשר העובד שולט בתנועה שלו על גבי הכבל. הכבל השני משמש לחיבור מנגנון חיכוך והכסא עליו יושב למעשה העובד; הכסא והציוד.

שימוש בשני כבלים לא רק מגדיל את בטיחות העובד, אלא גם מקטין את העומס על הרתמה ושומר על בריאות העובד, מונע כאבי שרירים ושלד, והופך את העבודה לנוחה יותר, עד כמה שאפשר.

 

אנשי מקצוע מובילים בתחום ניקוי חלונות בסנפלינג מוצאים באתר B144.

מהם נהלי הבטיחות לעבודת ניקוי חלונות בסנפלינג?

עבודה זו – גלישת בניין – מוגדרת עבודה בגובה, וחלים עליה כל הכללים לעבודה מסוג זה: העובד צריך להיות בן 18 לפחות, הוא חייב לעבור הדרכה מתאימה (בת יומיים) על ידי מי שיש לו ניסיון של שנה לפחות בעבודות בגובה, וכן הלאה.

מעבר להכשרה לעבודה בגובה, הכשרת עובד בגלישת בניין היא הכשרה ארוכה יותר: מדובר בקורס בן שישה ימים שבו מלמדים כיצד להשתמש בחבל ולנוע עליו, כיצד להשתמש בכיסא הייעודי וברתמה וכמובן שבכל ציוד הבטיחות.

מעבר לזה, הקורס כולל גם סיוע לחבר צוות ועמית לגלישה ופתרונות של מקרי מצוקה בגובה או חלילה נפילה.

בנוסף על הדרכת העובדים עצמם, הם צריכים להיות מצוידים בציוד בטיחות ייעודי: רתמה שמתאימה להם אישית, נעלי עבודה מתאימות, קסדה ועוד. הם חייבים להיות מחוברים בכבל שמעוגן כאמור למתקן או לגג וחייב להיות מפקח מקצועי שאמון על אבטחת הבטיחות של העובדים ועל שמירה על האתר עצמו. מלבד המפקח חייב גם להיות עובד נוסף באתר, שתפקידו הוא להבטיח שאין התקהלות סביב אתר העבודה ושהיא מתבצעת ללא סיכון קהל או עובדים.

הציוד עצמו, אגב, חייב לעבור בדיקה לפני תחילת יום העבודה וציוד שנפסל נזרק, ולא משתמשים בו. הוא חייב להיות מסומן אישית בצורה ברורה. לפני תחילת העבודה על המפקח לוודא שהאתר מוכן לעבודה, שכל נקודות העגינה והכבלים תקינים וכו'.

האם אפשר לבצע עבודות סנפלינג לניקוי חלונות בכל תנאי?

לא. ניתן לבצע עבודות רק מזריחה עד שקיעה ורק כאשר אין רוח ובתנאי ראות מתאימים. כל הכללים לעבודות גלישה וניקוי חלונות בסנפלינג מפורטים בתקנות הבטיחות בעבודה (עבודה בגובה, גלישה בבניין וטיפוס על תרנים).

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!