בטיחות אש בבניינים

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

בטיחות אש הוא תחום נרחב שמשתרע הרבה מעבר לשלב כיבוי השריפה. יש החושבים כי כדי להשלים את הנושא של בטיחות אש בבניינים כל שצריך הוא לבחור את מערכת כיבוי האש המתאימה ביותר למבנה, אלא שבטיחות אש הוא נושא שכולל בתוכו גם אלמנטים של מניעת אש, הימלטות, הגבלת התפשטות האש ועוד. מעבר לחשיבות של הנושא בהיבט של חיי אדם, בטיחות אש הוא תנאי הכרחי שכל מבנה חייב לעמוד בו על מנת לקבל אישור אכלוס ולהפוך למעשה לשמיש. בשורות הבאות מסבירים לכם אנשי המקצוע של קבוצת עידן על כל הנושא של בטיחות אש בבניינים משותפים, לפחות בכדי שתוכלו להעריך את היקף הנושא, בין לצורך השלמתו בבניין קיים ובין שלצורך תכנונו וביצועו במבנה חדש.

מהם ההיבטים השונים שבהם עוסק הנושא של בטיחות אש?

כפי שאמרנו קודם לכן, בטיחות אש הוא תחום נרחב שלחלוטין לא מסתכם בקוטר צינור הכיבוי או אפילו בסוג מערכת הספרינקלרים שתותקן במבנה. ככלל, ארבעת ההיבטים המרכזיים הנכללים בתחום של בטיחות אש בבניינים הם כיבוי אש, מניעת אש, הגבלת התפשטות אש ומילוט. כשמבינים את היקף התחום, אפשר להבין גם את האופן בו יש להביא אותו לידי ביטוי ברמה המבנית. כך למשל, נושא המילוט יכול להשפיע מאוד על האופן בו יתוכנן המבנה כולו, על מעברים בין חללים, על נתיבי מילוט שיאפשרו מילוט מהיר מכל נקודה ונקודה במבנה, גודל ומיקום הדלתות והחלונות, יציאות חירום, מדרגות חירום וכן הלאה. נושא הגבלת התפשטות אש מכתיב למשל את סוג הדלתות שיותקנו כדוגמת דלתות אש שמאפשרות לבלום את האש מלעבור בין החללים, או מחסומי אש במעברי צנרת בין חללים וכן הלאה.

הנושא של מניעת אש מתמקד יותר בחומרים בהם נעשה שימוש בבניית המבנה ועיצוב חלל הפנים שלו. ככלל, ישנם תקנים רבים העוסקים בנושא של עמידות חומרים באש, ועל מנת לקבל אישור של כיבוי אש בתום תהליך בנייה, יש להראות כי כל האלמנטים המשמשים לבניית המבנה, הן ברמת השלד והן ברמת עיצוב ותכנון חלל הפנים, עומדים כולם בתקני האש הרלוונטיים. לבסוף מגיע כמובן גם השלב של כיבוי האש ובשלב הזה נבחנות מערכות כיבוי האש שתאפשרנה את ההתמודדות הטובה ביותר עם מצב של התפרצות שריפה בתוך המבנה. מן הסתם, ישנן מערכות שמתאימות לכל מבנה ויכולות לספק את יכולת הכיבוי הטובה ביותר לכל מבנה, אבל מטרות תקנות בטיחות אש בבניינים כוללות גם שיקולי עלות תועלת ואי אפשר פשוט לחייב כל מבנה, כל בית, כל דירה וכל מחסן בהתקנת מערכות ספרינקלרים יקרות ומתוחכמות.

מערכות כיבוי אש – מרכיב מפתח בתחום של בטיחות אש בבניינים

חשוב להבין שהנושא של בטיחות אש בבניינים הוא נושא היקפי כפי שהסברנו זאת קודם לכן וכל אחד מהאלמנטים המרכיבים אותו הוא אלמנט חשוב ומכריע. יחד עם זאת, נושא המפתח הוא ללא ספק נושא כיבוי האש, שאמור להעניק את היכולת המיידית להתמודד עם האש, לכבות אותה או לפחות לשלוט בה עד להגעת כוחות הכיבוי. ישנן כיום מערכות כיבוי אש שיכולות לתת מענה יעיל יותר גם מהמענה של כוחות הכיבוי, ובראש המערכות האלה עומדת מערכת הספרינקלרים. מערכת זאת יודעת לכסות את כל שטח המבנה באמצעות נוכחות של מתזי כיבוי אוטומטיים בכל חדר וחדר במבנה, אשר מציעים פיזור אפקטיבי של חומר כיבוי באופן מיידי.

יחד עם זאת, לא כל מבנה יכול או צריך להתקין מערכת ספרינקלרים ובמרבית המבנים, מסתכם תחום הכיבוי בעמדת כיבוי אש או בהתקנת צינור כיבוי ייעודי בקוטר מוגדר בהתאם לגודל המבנה ומאפייני הפעילות בו. קבוצת עידן היא חברת בניין רשומה, המציעה מגוון רחב של שירותי בנייה והנדסת בניין ובכלל זה מעניקה שירותי ייעוץ, תכנון וביצוע בכל הנושא של בטיחות אש בבניינים, גיבוש תכנית בטיחות אש כללית למבנה, תכנון המבנה ברמת האלמנטים והחומרים וכמובן ביצוע של כל עבודות הבנייה על מנת להתאים את המבנה לתקנים הרלוונטיים ולהתקין את מערכות הכיבוי הנדרשות. כל הפרויקטים של הקבוצה בתחום של בטיחות אש בבניינים מבוצעים בליווי אנשי מקצוע בתחום הנדסת הבניין, האדריכלות וכמובן בתחום הספציפי של כיבוי אש ובטיחות אש.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!