נהלי בטיחות בעבודה

בטיחות העובדים היא החשובה מכול! אל תתפשרו ותנו להם את הטוב ביותר!

לחידוש הדרכות בגובה, חייגו למספר:

בטיחות וגיהותאם אין לכם נהלי בטיחות בעבודה, אתם רוצים להתכנס עוד השבוע ולגבש נהלים כאלה, גם כי החוק מחייב אתכם לעשות כן וגם כי במקומות עבודה נושאי סיכון, נהלים אלה הם מצילי חיים, לא פחות מכך.

מהם נהלי בטיחות בעבודה?

נושא הבטיחות הוא נושא שנכתבו סביבו המון כללים, חוקים ותקנות. לא קיים תחום אחד שבו קיים סיכון, שאין לגביו גם מספר כללי בטיחות, המיועדים למזער את הסיכון למינימום. נהלי בטיחות בעבודה הם למעשה כללים ליישום כללי הבטיחות עצמם. כמו כל נוהל, כל מקום עבודה יכול לקבוע אותו לעצמו, בהתאם למאפייני העבודה במקום. המטרה היא לקבע תהליכים שבביצוע כל השלבים שלהם, מושגת רמת הבטיחות הגבוהה ביותר.

אחרי שאמרנו את זה, קביעת נהלי בטיחות בעבודה היא משימה לא פשוטה, שכן מצד אחד היא צריכה להביא את רמת הבטיחות אל המקסימום, ומצד שני היא צריכה להיות ברת ביצוע עבור העובדים. נהלים שמוגדרים בצורה מחמירה מדי, צפויים להיזנח בסופו של דבר, כשהעובדים פשוט לא יוכלו להקפיד עליהם, בין מכיוון שהם פוגעים בעבודתם המקצועית, ובין מכיוון שלאורך זמן הם פשוט נראים מיותרים, על אף חשיבותם.

נהלי בטיחות בעבודה חייבים להיות מותאמים לאילוצים המקצועיים, לשגרת העבודה האופיינית ולמשימות השונות שמבוצעות במקום העבודה. הם חייבים גם להינתן במידה המדויקת שתבטיח מקסימום בטיחות, ללא פגיעה בשגרת העבודה המקצועית.

מי יכול לסייע בגיבוש נהלי בטיחות בעבודה?

גיבוש נהלי בטיחות בעבודה יכול להתבצע בסיוע גורם מקצועי חיצוני המתמחה בתחום הבטיחות, ובעדיפות מתמחה גם בבטיחות בתחום הפעילות הספציפי של הארגון. יחד עם זאת, בתהליך חייבים להיות מעורבים גם נציגים של הארגון עצמו. גיבוש הנהלים מבוצע למעשה בשיתוף כך שמצד אחד ניתן יהיה לבנות נהלים שעולים בקנה אחד עם כללי הבטיחות הנדרשים, ומצד שני ניתן יהיה להתאים אותם למקום העבודה הספציפי.

תוכלו למצוא יועץ בטיחות עצמאי או חברה המתמחה בייעוץ בתחום הבטיחות, כמו כן עליכן לוודא כי כל העובדים עוברים קורס עבודה בגובה ולהזניק משימה לגיבוש נהלי בטיחות שישרתו את הארגון שלכם. לאחר גיבוש הנהלים, חשוב לקבוע שגרה אפקטיבית לקיבוע אותם נהלים, כך שהם אכן ייושמו ולא ייזנחו במגירות הארגוניות. גם בהיבט זה יכול יועץ בטיחות לסייע לכם, ולהנחות אתכם כיצד תוכלו להטמיע את כללי הבטיחות כחלק אינטגרלי מהמרכיב המקצועי של כל תפקיד בארגון.

הטמעת נהלי הבטיחות

המטרה בסופו של דבר היא, שנהלי הבטיחות יהפכו לחלק בלתי נפרד מהפעילות המקצועית, כך שבעצם ביצוע התפקיד המקצועי, ימלא העובד גם אחרי נהלי הבטיחות הנדרשים. לא מדובר במשימה קלה, שכן נהלים אלה בדרך כלל מהווים גורם "מפריע" עבור העובד, ולכן חשוב שהנהלים יגובשו נכון ויוטמעו נכון בקרב עובדי הארגון.

בטיחות היא עניין חשוב מאין כמוהו, אך בדרך כלל נתפס כאילוץ שחייבים לעמוד בו. במקצועות רבים, דורשים כללי הבטיחות השקעה של זמן, השקעה של מאמצים מעבר למסגרת המקצועית ולא מעט גם להשקעה באמצעי בטיחות. העניין הוא שללא כללי הבטיחות הללו, היו נפגעים עובדים בעבודתם על בסיס קבוע, והסיפורים החריגים שאנו שומעים מעת לעת בחדשות על עובד שנפגע בעבודתו, היו הופכים לדבר שבשגרה.

התחום הרחב של בטיחות וגיהות

האתגר המרכזי הוא להטמיע את נושא הבטיחות בצורה כזאת שהבטיחות תהפוך לחלק בלתי נפרד מהמקצוע. כל עוד הבטיחות נתפסת כאילוץ לא מחוייב, יעדיף העובד לעגל פינות, להתרשל בכלל הבטיחות הזה והזה ולפעמים זה יכול לעלות למישהו ביוקר.

איך מטמיעים את הנושא של בטיחות וגיהות בקרב העובדים?

עובדים, בכל מקצוע שאפשר לחשוב עליו, מסגלים לעצמם דרכי חשיבה ועבודה על סמך הניסיון שהם עוברים במקום עבודתם. כאשר עובד מבצע עבודה באופן רציף, יום אחרי יום, ובכל יום הוא חוזר לביתו בריא ושלם, הוא נוטה להאמין שלו זה לא יקרה, או שכללי הבטיחות הללו מיותרים לחלוטין. במצב זה, קל מאוד "לשכוח" לנקוט באמצעי זהירות נדרש, וקל מאוד לעשות פעולות שאין לעשות רק מכיוון שזה חוסך זמן ומאמץ על חשבון הבטיחות.

בכדי שהבטיחות תהפוך לחלק בלתי נפרד מהתפקיד, חשוב מאוד לפתח תרבות ארגונית של בטיחות וגיהות, ולהציב את שני הנושאים בראשם של העובדים על בסיס קבוע. לגבי האופן בו ניתן לעשות זאת, אפשר ללמוד מהצבא. בכל בסיס צבאי, ניתן למצוא אינספור שלטים העוסקים בעניינים בטיחותיים, נושאי בטיחות זוכים לתדריכים חוזרים ונשנים, וישנן פעולות מסוימות כמו מטווח, שלא ניתן לבצע אותם ללא ביצוע של תדריך בטיחות לפני כן.

בטיחות וגיהות במקום העבודה

נהלי בטיחות בעבודה

באותה מידה, ואין צורך ליישם משטר צבאי בשל כך,יש לשמור על בטיחות בגובה ניתן לפתח תרבות של בטיחות וגיהות גם במקום העבודה, וזאת באמצעות הדרכות בטיחות תקופתיות, הקפדה על כך שלכל עובד יהיו כל אמצעי הבטיחות הנדרשים לו בעבודתו, מינוי אחראי בטיחות צוותיים, שיתמקדו בנושא הבטיחות ויקפידו על כך מול אנשי הצוות, ואף ניתן לתלות שלטים ותמונות יצירתיות שמעטרות את פני מקום העבודה, אך גם מעבירים מסר של בטיחות.

באופן זה, משמרים את נושא הבטיחות במוחם של העובדים ומדגישים בפניהם שמדובר בנושא חשוב לארגון. עם הזמן, נטמע נושא הבטיחות בשגרת העבודה והופך לחלק בלתי נפרד מהתפקיד המקצועי של כל עובד ועובד.

כללים של מקל וגזר

אחרי שאמרנו את זה, בטיחות וגיהות זה לא תמיד רק עניין של רצון טוב, ולעיתים יש ליישם מדיניות של מקל וגזר על מנת לעודד את העובדים לשים יותר לב לנושא הבטיחות. כך למשל, ניתן לקבוע סנקציות מסוימות שיחולו על כל עובד שייתפס ללא קסדה באתר בנייה, או שנתפס כשהוא אינו קשור לרצועת בטיחות בעבודות בנייה בקומות גבוהות. מן הצד השני, ניתן גם לתגמל עובדים שמקפידים על נושא הבטיחות ואף מעודדים אותו בקרב חברי הצוות שלהם. תחושת הפחד היא לא נעימה והיא לא מה שאנחנו רוצים לגרום לעובדים שלנו, אבל במקרי קיצון היא מאוד יעילה, ובכל הקשור לנושא הבטיחות, עדיף שהעובדים קצת יפחדו מעונש, מאשר ייפגעו, ייפצעו או אף יאבדו את חייהם.

אם הארגון שלכם עוסק בתחום בעל סיכון בטיחותי לעובדים או לסביבה, חשוב מאוד שתיישמו תרבות של בטיחות וגיהות במקום העבודה, ואם אינכם יודעים כיצד לעשות זאת, יועץ בטיחות מקצועי יוכל לסייע לכם בגיבוש תכנית בטיחות מקיפה וכוללת ובהטמעתה בארגון.

נהלי בטיחות בעבודה הם הכרח עבור כל ארגון בו מבוצעות משימות נושאות סיכון, ואם טרם גיבשתם נהלים כאלה, זה בדיוק הזמן לעשות כן בליווי יועץ מקצועי.

מה היה לנו בכתבה:
התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!